Genel Bilgi
Kod | PDR735 |
Ad | İletişim Becerileri Eğitimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, kişileraarsı iletişim becerielrinin ne olduğu ve farklı yaş gruplarından beklenen iletişim becerilerinin içerik ve düzeylerinin ne olduğu, bu becerilerin nasıl öğretildiği ve bu becerileri kendi iletişimlerinde kullanmaları hakkında bilgi ve beceri sahibi olunmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Ders, iletişi ve iletişim sınıflaması, kişi-içi iletişim ve kişileraarsı iletişim ilişkisi, iletişimde sözlü ve sözsüz mesajlar, dinleme türleri, etkili dinleme ve empati, kendini ifade etme, kişilerarası iletişimde etkili sosyal kontrol-sosayl maskeler, açık ve savunucu iletişim, iletişim çatışmaları ve iletişim engelleri, duyguların ifade edilmesi ve kişilerarası ilişkiler, etkili iletişimle kişilerarası problemlerin çözümü konularını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Çam, S. (1997) iletişim Becerileri Eğitimi programının Öğretmen Adaylarının Ego durumları ve Problem Çözme Becerilsi Algılarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Mckay, M., Davis, M. ve Fannig, P. (2006). İletişim Becerileri, (Çev. E. Köroğlu), Ankara: HYB Yayıncılık. Akkoyun, F. (1998). Transaksiyonel Analiz: Psikolojide İşlemsel Çözümleme Yaklaşımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Cüceloğlu, D. (1991) Yeniden insan İnsana. İstanbul: Remzi Kitabevi. Dökmen, Ü. (1994) İletişim çatışmaları ve empati, İstanbul: Sistem Yayıncılık. Öğülmüş, S. (2001) Kişilerarası sorun çözme Becerileri ve Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları. Kaya, A. (Ed.) (2010) Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Ankara: Pegem Akademi.
Notlar
Kaya, A. (Ed.) (2010) Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Ankara: Pegem Akademi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kişileraarsı iletişim becerilerinin bireyin günlük ilişklerini nasıl etkilediğini açıklar. |
ÖÇ02 | Temel iletişim becerilerinin neler olduğunu söyler, |
ÖÇ03 | Kişilerarası iletişimin nasıl bir süreç olduğunu kavrar, |
ÖÇ04 | Kişileraarsı iletişimin sözlü ve sözsüz öğelerini söyler |
ÖÇ05 | Farklı gelişim düzeylerinde olan bireylerden beklenen iletişim becerileri davranışlarının neler olduğunu ayırt eder, |
ÖÇ06 | İletişim becerilerinin hangi tekniklerle öğretildiğini kavrar, |
ÖÇ07 | Kendi sahip olduğu iletişim becerilerinin güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirir, |
ÖÇ08 | Hazırlanmış olan farklı iletişim becerileri eğitimi programlarını içerik ve amaç açısından değerlendirir, |
ÖÇ09 | Kşileraarsı iletişimde kendini ifade etmenin önemini açıklar, |
ÖÇ10 | Kişilerarası iletişimde etkili dinlemenin işlevini söyler, |
ÖÇ11 | Kişileraarsı iletişimde duyguların iletişimi ve ilişkileri nasıl biçimlendirdiğini fark eder, |
ÖÇ12 | Kişilerarası çatışmalrın çözümünde etkili iletişim becerilerinin nasıl kullanılacağını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı; içerik, dersin işlenişi, kaynaklar ve değerlendirmenin ölçütlerinin kararlaştrıılması | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İletişim ve iletişim sınıflaması | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Kişilerarası İletişimde sözsüz mesajlar | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
4 | Kişileraarsı İletişimde sözlü mesajlar | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
5 | Kişileraarsı İletişimde geribildirim | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kendini tanıma ve kişileraarsı iletişim | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
7 | Kendini ifade etme becerisi ve kişilerarası iletişimde kendini açma | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
8 | Ara Sınav | Soru yazma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Dinleme türleri ve etkili dinleme | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
10 | Empati ve etkili dinleme | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
11 | Kişilerarası iİetişim engelelri ve iletişim çatışmaları | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
12 | Kşileraarsı iletimde duyguların ifadesi ve kişileraarsı ilişkiler | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
13 | Kişileraarsı çatışma çözme stratejileri | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
14 | Kişilerarsı çatışmaların çözümünde iletşim becerilerinin kullanımı | ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
15 | Dersin içerik ve süreç açısından değerlendirilmesi | kazanımların ve dersin içerik ve sürecinn gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru yazma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru yazma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |