Genel Bilgi
Kod | STA1708 |
Ad | Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM USLU |
Dersin Amacı / Hedefi
“Görsel Kültür" kavramı irdelenmesi, görsel kültür içerisinde işlevsel ya da sanatsal boyutlarda tasarımın rolunun tartısılması amaclanmaktadır. Tasarımda gorsel kultur etkilesimleri kavrayarak, tasarım ve sanat eserlerinde gorsel dili okuyabilme, yeni bakış acısı kazandırmak amaclanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu derste, görsel kültür kavramının irdelenmesi, görsel kültür içerisinde işlevsel ya da sanatsal boyutlarda tasarımın rolünün tartışılması amaçlanmaktadır. Sanatçılar ve tasarımcılar eserleri, kurumsallaşmaları ve sunumları ile incelenecek tasarımcı kamu etkileşimine değinilecektir. Disiplinler arası yaklaşım içerisinde görsel kültür ve tasarım kavramlarının incelenirken resim, heykel, tekstil, kostüm, film, afiş, mobilya, grafik tasarımı vb. biçim çeşitliliği içerisinde ele alınacaktır. Araştırma ve incelemeler sırasında çağdaş müze ve sergilerden de yararlanılarak öğrencilerin alanda vizyonlarının genişletilmesi amaçlanmıştır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Karadag, Cerkes. 2004. Gorme Kulturu. Goruntuler Evreni. Ankara, Doruk Yayınlari.
Notlar
Davis, Fred.(2000). Moda Kültür Kimlik. Ankara: Yapıkredi Yayınları. ISBN:975-363-660-1, Genç, Adem ve Ahmet Sipahioğlu. (1990).Görsel Algılama-Sanatta Yaratıcı Süreç. İzmir: Sergi yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Görüntülerin toplumsal anlamını toplumsal, cinsiyet, sınıf, yaş vb. bağlamında analiz eder, görsel bir imajın bağlamsal geçmişini okuyabilir ve düşünceyi görsel ürüne dönüştürebilir. |
ÖÇ02 | Görsel Temsillerin tarihi süreç içerisinde değişim süreclerini bilir ve yorumlar, güncel sanat içerisinde ürettiği eserlerde kendini doğru bir şekilde ifade eder. |
ÖÇ03 | Görsel kültür çalışmalarının ne olduğunu ve nasıl bir araştırma alanı gerektirdiğini açıklar. |
ÖÇ04 | Görsel imgenin tüketim kültürü içindeki işlevini analiz eder, görsel kültürün getirmiş olduğu çeşitliliği sınıflara ayırabilir ve medya içeriklerinde kültürel unsurların görünür olması noktasında yaratıcı bir düşünce geliştirir. |
ÖÇ05 | Teknolojik gelişmelerin, temsilin doğasında ne gibi değişikliklere yol açtığını açıklar. |
ÖÇ06 | Teknolojik gelişmelerin sunduğu değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini kavrayabilir ve yorumlayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Görsel Kültür ve Tasarım kavramlarının tartışılması. Kültür, görsellik, sanat, tasarım, tasarımcı kavramlarının irdelenmesi. | Görsel Kültür ve Tasarım kavramları hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | “Kültür”,“Görsellik”,“Sanat”,“Tasarım”,“Tasarımcı” Kavramlarının İrdelenmesi. | "Disiplinlerarası Sanat" ve tasarım konularında literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | Disiplinlerarası Sanat Eğitimi ve Tasarım Olgusu | Ders konusuna ilişkin literatür çalışması… | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
4 | Toplumsal sınıflar ve görsel kültür yansımaları. Görsel Kültür ve toplumsal süreç | Araştırma Konularının Belirlenmesi, Araştırmanın planlanması ve geçerlilik güvenilirliğin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Kültür ve Görsel Sosyoloji. | Hipotezlerin oluşturulması. Araştırmanın planlanması ve geçerlilik güvenilirliğin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Görme Biçimleri Ve Toplumsal Cinsiyet. | Araştırma konusuna ilişkin literatür çalışması… Araştırmanın planlanması ve geçerlilik güvenilirliğin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Görsel Kültür Ve Gündelik Hayat Temsilleri. | Araştırma sürecinin raporlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | İmgenin Yeniden Üretimi, Gösterge sistemler. | Konu hakkında görüşme ve gözleme dayanan verilerin toplanması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Medyada Görsel Kültür ve Tasarımların irdelenmesi | Makale yazımına ilişkin araştırmalar ve giriş bölümünün yazımının tamamlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Müzelerde Görsel Kültür Ve Tasarımın İrdelenmesi | Konu ile ilgili verilerin toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tasarımcı-Kamu Etkileşimi | Konuyla ilgili Bulguların değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Popüler Kültür Ve Tasarım | Araştırma sonucunun değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Benzetim |
14 | Yaşadığımız Alan Ve Tasarımlar | Makale yazım sürecinin tamamlanması ve düzeltmeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sanat Tasarım ve Görsel Kültür'e ilişkin araştırmaların makaleye dönüştürülmesi üzerine görüşmeler. Konuların tek tek irdelenmesi. | Makale yazım sürecinin tamamlanması ve düzeltmeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
16 | Yarıyıl sonu sınavı | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |