Genel Bilgi
Kod | STA1701 |
Ad | Yazı Karakteri Tasarımı I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVGİ ARI |
Dersin Amacı / Hedefi
Font tasarım sürecinin yanı sıra söz konusu tasarımın niteliklerini zengin ve yaratıcı bir sunumla ortaya koymak.
Dersin İçeriği
Bu derste grafik tasarımın önemli bir alt kolu olan tipografi, üretilen önemli yazı karakterlerine dair örnekler, harf stilizasyonu ve anatomisi tarihsel kapsamıyla birlikte ele alınır. Harf tasarımları, tasarımcıların öyküleriyle birlikte incelenir. Söz konusu bilgilerin devamında yazı karakteri/ font tasarlamaya dayanan bir uygulama projesi dijital veya analog tekniklerle geliştirilir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Richard Hunt Advanced Typography Eric Gill An Essay on Typography James Felici The Complete Manual of Typography Alan Bartram Futurist Typography and the Liberated Text Richard Hunt Advanced Typography: From Knowledge to Mastery Daniel Bellon, Klaus Bellon Typography for the People: Hand-Painted Signs from Around World Dave Addey Typeset in the Future: Typography and Design in Science
Notlar
Çeşitli Online Font Siteleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Harfin anatomisi ve font tasarımı hakkında pratiğe dayanan bir deneyim sahibi olur. |
ÖÇ02 | Geçmişten bugüne geliştirilmiş yazı karakterlerini bilir ve tanımlar |
ÖÇ03 | Bir tasarım olgusu olarak yazının grafik sanatlardaki önemini bilir ve uygular |
ÖÇ04 | Yazının ve yazı karakterlerinin kültürel gelişmelerle bağlantısını bilir ve açıklar. |
ÖÇ05 | Geleneksel, kaligrafik üretim tekniklerini deneyimler |
ÖÇ06 | Farklı kültürler tarafından geliştirilmiş kaligrafik stilleri ve teknikleri inceler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | Tanışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yazı ve uygarlık tarihine giriş | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yazı ve uygarlık tarihi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yazı ve uygarlık tarihi II | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tipografinin tanımı ve tarihi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tipografinin tanımı ve tarihi II | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tipografinin olanakları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Yazı karakterlerinin incelenmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
9 | Yazı karakterlerinin incelenmesi II | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Seçilen yazı karakterinin el ile uygulanması | Eskiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Seçilen yazı karakterinin el ile uygulanması II | Eskiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Seçilen yazı karakterinin el ile uygulanması III | Eskiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Seçilen yazı karakterinin el ile uygulanması IV | Eskiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Uygulamanın sunum önerileri | Eskiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Uygulamanın sunuma hazırlanması | Eskiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Uygulamanın sunuma hazırlanması II | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
17 | Uygulamanın sunumu | proje teslim | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |