Genel Bilgi
Kod | STA793 |
Ad | Tasarımda Yaratıcı Görselleştirme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mine CERANOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere somut veya soyut haldeki bilgi öbeklerine (mit ve mitoloji) bağlı kalarak konsept geliştirme, konsept seçimi, yaratıcı fikir üretme, kullanıcı deneyimi, ürün tasarımı yapma, koleksiyon hazırlama, portfolyo hazırlama becerileri, ürün tanıtımı becerileri kazandırılır. Bir fikrin değişik biçimlerde görselleştirilmesi için çeşitli yöntemler ve stratejiler vardır. Bu fikirler orijinal olabildiği gibi daha önceden düşünülmüş, yaratılmış biçimlerin eskisinden farklı ve öncekinden farklı bir ifade biçimi olabilir. Egzersizlerden başarılı ve verimli sonuçlar alabilmek için mitoloji, tarih, güzel sanatlar ve psikoloji hakkında her dersin başında bilgi verilir.
Dersin İçeriği
Derste; düşünce gücü süreçlerinden biri olan yaratıcılığın birçok görsel yaratım gerektiren sahada kullanılabileceğini ve etkinliği ispatlanmış süreçleri öğretmeyi amaçlar. Ders önerilen düşünme yöntemlerine göre sınıfta yaratılan fikirlerin kavramsallaştırılması ve uygulanması biçiminde işlenir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Trevor Bentley , "Yaratıcılık (Creativity)", Çev,. onur Yıldırım, İstanbul. 1999.
Notlar
M. Ateş, Mitolojiler ve Semboller, Milenyum Yayınları, İstanbul: 2012.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci; güzel sanatlar, müzik, mitoloji, insanlık tarihi, halk bilim -masallar, folklor, vb- yaratıcı potansiyeli tanır, anlar, bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Öğrenciler, zihinlerindeki durumu verilen tasarım problemi çerçevesinde görselleştirir. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, tasarım sürecinin çok katmanlı yapısını ortaya koyar ve tasarımlarında mit ve mitolojiden ilham alır. |
ÖÇ04 | Öğrenciler mitolojik görselleri ve bilgileri ürün tasarımlarlarında kullanır. |
ÖÇ05 | Öğrenciler; eskiz çizerek, senaryoları kullanarak deneyimlerin prototipini oluşturur. |
ÖÇ06 | Öğrenciler, hikaye anlatımı ve anlatım tekniklerini kullanarak el ile ve bilgisayar becerileri geliştirerek tasarım fikirlerini sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak dersin amacı, tanımı ve kapsamı hakkında bilgilendirme yapılması | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sanat&Tasarım kavramı, tanımı ve işlevleri. | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Yaratıcılık kavramı, tanımı ve işlevleri. | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yaratıcılık kavramında akılcı yöntem, esnek yöntem | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yaratıcılık kavramında ayrıntılama yöntemi. | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Görselleştirme kavramı, tanımı ve işlevleri. | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Tasarım problemi oluşturma. | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Vize Sınavı | Ara sınavda uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Mitoloji kavramı | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sanat-tasarım-yaratıcılık ve görselleştirme ilişkisi | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mitolojik öğelerden yararlanarak, eskiz çizerek ve senaryoları kullanarak deneyimlerin prototipini oluşturma | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hikaye anlatımı ve anlatım tekniklerini kullanarak eskizler hazırlama | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hikaye anlatımı ve anlatım tekniklerini kullanarak bilgisayarda koleksiyon hazırlama | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bilgisayarda hazırlanan koleksiyonları 3 boyutlu modelleme | Kaynak okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Portfolyo ve Sunum Hazırlama | Kaynak okuma, araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı | Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |