Genel Bilgi
Kod | STA758 |
Ad | Sanat Tasarım ve Görsel Kültür II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM USLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüzde tekstil ve giysi tasarımcılarının stil yaratma, marka oluşturma ve popüler moda eğilimleri içerisinde var olabilme çabalarını tartışma, çağdaş çözüm önerileri sunma. Başarılı çağdaş modacıların giysi tasarımları eğilimleri hakkında araştırmalar yapmak ve böylece öğrencilerin alan hakkında vizyonlarını genişletmek amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Tasarım okulları ve dönemleri etkileyen tasarımcılar; farklı kültürlerde renk, desen, stil ve gereksinimler. Tekstil ve giyim tarzlarının etik yansımaları, sosyal olayları yönlendiren politik, ekonomik, psikolojik faktörler ve sanatsal olayların tasarım eğilimlerine etkisi. Bilim ve teknolojinin sanat üzerindeki etkileri, gelişen teknoloji, dijital sanal ortam, hızlı iletişim kaynakları ve küreselleşmenin 20. ve 21. yüzyılda tekstil ve giyim tasarımlarına etkileri. Klasik ve modern tasarım trendlerini yeni bir yüzyılda araştırmak ve sorgulamak.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Cakır, Mukadder. 2014. Gorsel Kultur ve Kitle Kulturu, Istanbul, Utopya Yayınları. ISBN.9786055580711
Notlar
Karadag, Cerkes. 2004. Gorme Kulturu. Goruntuler Evreni. Ankara, Doruk Yayınlari. M. Foucault. Bu Bir Pipo Değildir, Yapı Kredi Yayınları, 2010
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Görsel Temsillerin tarihi süreç içerisinde değişim süreclerini bilir ve yorumlar, güncel sanat içerisinde ürettiği eserlerde kendini doğru bir şekilde ifade eder. |
ÖÇ02 | Görsel kültür çalışmalarının ne olduğunu ve nasıl bir araştırma alanı gerektirdiğini açıklar. |
ÖÇ03 | Görüntülerin toplumsal anlamını toplumsal, cinsiyet, sınıf, yaş vb. bağlamında analiz eder, görsel bir imajın bağlamsal geçmişini okuyabilir ve düşünceyi görsel ürüne dönüştürebilir. |
ÖÇ04 | Görsel imgenin tüketim kültürü içindeki işlevini analiz eder, görsel kültürün getirmiş olduğu çeşitliliği sınıflara ayırabilir ve medya içeriklerinde kültürel unsurların görünür olması noktasında yaratıcı bir düşünce geliştirir. |
ÖÇ05 | Teknolojik gelişmelerin, temsilin doğasında ne gibi değişikliklere yol açtığını açıklar. |
ÖÇ06 | Teknolojik gelişmelerin sunduğu değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini kavrayabilir ve yorumlayabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Görsel Kültür ve Tasarım kavramlarının tartışılması. Kültür, görsellik, sanat, tasarım, tasarımcı kavramlarının irdelenmesi. | Görsel Kültür ve Tasarım kavramları hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay |
2 | Disiplinlerarası Sanat Eğitimi ve Tasarım Olgusu | Disiplinlerarası Sanat ve tasarım konularında literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
3 | Görsel Algı ve Algılama | Ders konusuna ilişkin literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
4 | Toplumsal sınıflar ve görsel kültür yansımaları. Görsel Kültür ve toplumsal süreç | Araştırma Konularının Belirlenmesi, Araştırmanın planlanması ve geçerlilik güvenilirliğin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
5 | Kültür ve Görsel Sosyoloji. Makale yazımı için sanat tasarım ve Görsel kültür ile ilişkili bir araştırma konusu belirleme. | Hipotezlerin oluşturulması. Araştırmanın planlanması ve geçerlilik güvenilirliğin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim |
6 | İmgenin Yeniden Üretimi, Gösterge sistemler. | Araştırma konusuna ilişkin literatür çalışmas. Araştırmanın planlanması ve geçerlilik güvenilirliğin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
7 | Müzelerde görsel kültür ve tasarımın irdelenmesi. Görsel Okur-Yazarlık. | Araştırma sürecinin raporlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Galerilerde görsel kültür ve tasarımların irdelenmesi. | Konu hakkında görüşme ve gözleme dayanan verilerin toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Medyada görsel kültür ve tasarımların irdelenmesi | Makale yazımına ilişkin araştırmalar ve giriş bölümünün yazımının tamamlanması. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Popüler kültür ve tasarım | Konu ile ilgili verilerin toplanması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Yaşadığımız alan ve tasarımlar | Konuyla ilgili Bulguların değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sanat Tasarım ve Görsel Kültür'e ilişkin araştırmaların makaleye dönüştürülmesi | Araştırma sonucunun değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Sanat Tasarım ve Görsel Kültür'e ilişkin araştırmaların makaleye dönüştürülmesi üzerine görüşmeler. Konuların tek tek irdelenmesi. | Makale yazım sürecinin tamamlanması ve düzeltmeler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
15 | Ders konusu ile alakalı araştırma sonucu yazılan makale sunumu ve teslimi. | Makale yazım sürecinin tamamlanması ve düzeltmeler | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |