Genel Bilgi
Kod | STA850 |
Ad | İlklimsel Etkenlere Bağlı Yer Seçimi ve Bina Biçimi Belirleme Kriterleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yerleşme yeri seçiminin ve yerleşmede kullanılabilecek iklime uyumlu bina biçimlerinin örneklerle tanıtılması ve lisansüstü öğrencilerine tasarımlarında yeni yaklaşımlar geliştirebilmek için temel hazırlayan bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Yerleşme aşamasından başlayarak iklimsel açıdan enerji tasarrufunun sağlanması, yerleşme nedeni ile oluşabilecek hava kirliliğinin azaltılabilmesi için farklı iklim bölgelerine göre değişen iklimsel parametreleri göz önünde bulunduran, sürdürülebilir ve konforlu bir yapma çevrenin tasarlanması.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Dodsworth, S., & Anderson, S. (2015). The fundamentals of interior design. Bloomsbury Publishing.
Notlar
İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarihsel süreçteki yerleşimlerden başlayarak günümüze kadar, iklim faktörünün yarttığı etkiler ve fiziksel yerleşme yoğunluğu incelemesini kavrar. |
ÖÇ02 | İklim ve yerleşmenin, birbirlerinden bağımsız ele alınıp tasarlanması gerektiğini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Binalarda iklimsel ve fiziksel etmenlerin iklim - bina ilişkisi açısından irdeler. |
ÖÇ04 | İklim bölgelerinin özelliklerine göre tasarlanması gereken bina yerleşme yoğunluğuna bağlı olarak, iklim bölgelerinin özellikleri ve iklim bölgelerindeki yerleşimler hakkında farkında olur. |
ÖÇ05 | İklim faktörüne bağlı olarak ortaya çıkan fiziksel yerleşme yoğunluğunun oluşturduğu sonuçlar, yapılması gerekenleri ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İklim tanımı ve terminolojisi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
2 | İklimin sınıflandırılması: Makroiklim, mesoiklim, mikroiklim. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
3 | İklim elemanları: Sıcaklık, radyasyon, rutubet (nem), rüzgar. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Yeryüzündeki başlıca iklim çeşitleri: a) Sıcak iklimler b) Orta kuşak iklimler, görüldüğü yerler, özellikleri ve bitki örtüsü. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
5 | Binanın tarihsel süreç içinde fonksiyonel gelişimi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
6 | Bina çeşitliliği hakkında bilgi. Kullanım Amaçlarına Göre (Fonksiyonlarına göre), İnşa Sistemine Göre. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
7 | Binalarda Fiziksel Çevresel Etmenler, Yapma Çevreye İlişkin Tasarım Parametreleri. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Arazi Seçimindeki Kriterler, Planlama Öncesi Yapılması Gereken İklim Araştırmaları İklim Araştırması Sonuçlarının Uygulamaya Dönüştürülmesi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
10 | Klimatolojinin Konusu ve Amacı; Klimatoloji ve Meteoroloji, Binaların Klimatolojik Korunması. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
11 | Biyoklimatik Grafik: En Sıcak ve En Az Sıcak Devre Tayini, Sol-Air Yönlendirme, Yer Seçimi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
12 | İnsan yaşamı ve barınağının (konutunun) tarihsel süreç içindeki gelişimi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
13 | Binaların (Konutların) iklime adaptasyonu. Bina (Konut) tasarımının iklimle dengelenmesi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
14 | İklim Bölgelerinin Özelliklerine Göre Tasarlanması Gereken Konut Alanlarında Yerleşme Yogunlugunun Belirlenmesi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
15 | İklim Bölgelerinin Özellikleri. İklim Bölgelerindeki Yerleşimlerdeki İlkeler. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |