SÖ826 Eğitimde Üst Düzey İstatistik Uygulamaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SÖ826
Ad Eğitimde Üst Düzey İstatistik Uygulamaları
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AKIN EFENDİOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı, eğitim araştırmalarında sıklıkla kullanılan psikometrik ölçme araçlarının (ölçek) geliştirilmesi ya da bir araştırmada kullanılması planlanan psikometrik ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının nasıl yapılması gerektiğini öğretmektir.

Dersin İçeriği

Ölçeğin tanımını bilir. Ölçek kavramının özelliklerini açıklar. Ölçeklerdeki yapı-faktör özelliklerini açıklar. Ölçek maddelerini puanlar. Ölçek maddelerinden elde edilen ham verileri analiz eder (uç değer, kayıp veri vb.). Ölçeğe ilişkin veriler üzerinden açımlayıcı faktör analizini yapar. Faktör yapılarının düzenlemesini yapar. Ölçeğe ilişkin veriler üzerinden doğrulayıcı faktör analizini yapar. Ölçeğin indeks değerlerini belirler. Ölçeğin faktör yapılarına ilişkin güvenirlik değerlerini hesaplar. Ölçeğin geçerliğine dönük karşılaştırmaların analizlerini yapar.

Dersin Ön Koşulu

Öğrenci yüksek lisans sürecinde temel istatistik dersi almış olmalıdır.

Kaynaklar

Sönmez, V., Gülderen Alacapınar, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Ölçme Aracı Hazırlama. Ankara: Anı Yayıncılık. DeVellis, R. F. (2014). Ölçek Geliştirme. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık Bayram, N. (2010) Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Amos Uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitabevi

Notlar

AMOS ve SPSS


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek Lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinlerle ilişki kurar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir şekilde yaklaşarak ileri düzeyde araştırma yapar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeni bilimsel yöntemler geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; özgün araştırmalar gerçekleştirir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeni fikirlerin eleştirel analiz, sentez ve değerlendirilmesini yapar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bir makale yayınlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalar yapar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ya da takım olarak çalışır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni fikir ve yöntemler üretir. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik bir zeminde yürütür.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretim stratejilerini geliştirir ve uygular.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili toplantılara katılır ve özgün görüşlerini savunur.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde yazılı ve sözlü olarak kullanır.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarark iletişim kurar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. 2
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak kişi ve kurumlara işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir. 3
PÖÇ20 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili değerleri geliştirir ve ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ölçek nedir, özellikleri nelerdir? Ön hazırlık gerektirmemektedir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ölçeklerdeki yapı, faktör ve puanlama özelliklerinin incelenmesi. Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ölçeklerdeki yapı, faktör ve puanlama özelliklerinin incelenmesi-I Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Örnek veri seti üzerinden açımlayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-I Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Örnek veri seti üzerinden açımlayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-II Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Örnek veri seti üzerinden açımlayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-III Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
7 Örnek veri seti üzerinden açımlayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-IV Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
9 Örnek veri seti üzerinden doğrulayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-I Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Örnek veri seti üzerinden doğrulayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-II Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
11 Ölçek modeli üzerinden temel indeks göstergelerinin belirlenmesi. Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Ölçeğin bütünü ve her bir faktör için güvenirlik değerlerinin belirlenmesi. Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Benzer ölçek geçerliğine yönelik karşılaştırmaların yapılması. Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Test yarılama yöntemine göre ölçeğin güvenirliğinin belirlenmesi. Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Ölçek sonuçlarının rapor haline getirilmesi. Kaynaktan okuma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo, Proje / Tasarım, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.11.2022 01:09