Genel Bilgi
Kod | SÖ826 |
Ad | Eğitimde Üst Düzey İstatistik Uygulamaları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AKIN EFENDİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, eğitim araştırmalarında sıklıkla kullanılan psikometrik ölçme araçlarının (ölçek) geliştirilmesi ya da bir araştırmada kullanılması planlanan psikometrik ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının nasıl yapılması gerektiğini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Ölçeğin tanımını bilir. Ölçek kavramının özelliklerini açıklar. Ölçeklerdeki yapı-faktör özelliklerini açıklar. Ölçek maddelerini puanlar. Ölçek maddelerinden elde edilen ham verileri analiz eder (uç değer, kayıp veri vb.). Ölçeğe ilişkin veriler üzerinden açımlayıcı faktör analizini yapar. Faktör yapılarının düzenlemesini yapar. Ölçeğe ilişkin veriler üzerinden doğrulayıcı faktör analizini yapar. Ölçeğin indeks değerlerini belirler. Ölçeğin faktör yapılarına ilişkin güvenirlik değerlerini hesaplar. Ölçeğin geçerliğine dönük karşılaştırmaların analizlerini yapar.
Dersin Ön Koşulu
Öğrenci yüksek lisans sürecinde temel istatistik dersi almış olmalıdır.
Kaynaklar
Sönmez, V., Gülderen Alacapınar, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Ölçme Aracı Hazırlama. Ankara: Anı Yayıncılık. DeVellis, R. F. (2014). Ölçek Geliştirme. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık Bayram, N. (2010) Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Amos Uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitabevi
Notlar
AMOS ve SPSS
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinlerle ilişki kurar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir şekilde yaklaşarak ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni bilimsel yöntemler geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; özgün araştırmalar gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni fikirlerin eleştirel analiz, sentez ve değerlendirilmesini yapar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makale yayınlar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalar yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ya da takım olarak çalışır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni fikir ve yöntemler üretir. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik bir zeminde yürütür. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretim stratejilerini geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili toplantılara katılır ve özgün görüşlerini savunur. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde yazılı ve sözlü olarak kullanır. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarark iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak kişi ve kurumlara işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili değerleri geliştirir ve ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ölçek nedir, özellikleri nelerdir? | Ön hazırlık gerektirmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ölçeklerdeki yapı, faktör ve puanlama özelliklerinin incelenmesi. | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ölçeklerdeki yapı, faktör ve puanlama özelliklerinin incelenmesi-I | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Örnek veri seti üzerinden açımlayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-I | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Örnek veri seti üzerinden açımlayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-II | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Örnek veri seti üzerinden açımlayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-III | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
7 | Örnek veri seti üzerinden açımlayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-IV | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Örnek veri seti üzerinden doğrulayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-I | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Örnek veri seti üzerinden doğrulayıcı faktör analizinin gerçekleştirilmesi-II | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | Ölçek modeli üzerinden temel indeks göstergelerinin belirlenmesi. | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ölçeğin bütünü ve her bir faktör için güvenirlik değerlerinin belirlenmesi. | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Benzer ölçek geçerliğine yönelik karşılaştırmaların yapılması. | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Test yarılama yöntemine göre ölçeğin güvenirliğinin belirlenmesi. | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Ölçek sonuçlarının rapor haline getirilmesi. | Kaynaktan okuma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo, Proje / Tasarım, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |