Genel Bilgi
Kod | TİB1710 |
Ad | Sistematik Kelam Problemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam düşünce tarihinde kelami düşüncenin sistematik gelişim sürecini analiz etmek
Dersin İçeriği
Kelâmi düşüncenin doğuşuna tesir eden amiller; dini metinlerin yorumlanması ve bazı siyasi konulardaki anlaşmazlıklar; İslam´ın diğer din ve medeniyetlerle karşılaşması ve tercüme hareketleri; İmamet meselesi; Rü´yetullah; Kader probleminin ortaya çıkışı; İnsan hürriyeti konusunda Hz. Peygamberden sonraki gelişmeler; İslâm´da aklın yeri; Allah´ın varlığı, birliği
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Derse özel hazırlanmış çıktılar
Notlar
Aristo - Fizik İbn Sina - Şifa
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İmanın kavramsal ve içeriksel tahlillerini kavrar, delilleriyle neye iman edildiğinin şuurunu yakalar. |
ÖÇ02 | Allah'ın varlığı, birliği ve sıfatları konusunda akli ve nakli delilleriyle birlikte sağlıklı ve bütüncül inanç ve düşünce sistemine sahip olur; karşı görüş, inanış ve düşüncelere karşı savunma gücünü elde eder. |
ÖÇ03 | Sahih bir Allah inancının tüm diğer inanç ve bilgi alanlarını yönlendirdiğinin farkına varır. |
ÖÇ04 | Sistematik kelam konuları üzerinden kelamın güncelliğini ve dinamikliğini kavrar. |
ÖÇ05 | Kelamın sorun çözme mantığını ve yöntemini kavrama becerisini elde eder. |
ÖÇ06 | Diğer dinî disiplinlerle sistematik kelam konuları arasında tutarlı ilişkiler kurar. |
ÖÇ07 | İnanç konularında problemi ortaya koyma ve çözme kabiliyetini elde eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Peygamber Sonrası Hayat, Sahabe Dönemi ve İlk Ayrılıklar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İlk siyasi tartışmalar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | İslam düşüncesinde İlk Tekfir Olayları | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Harici, Şii ve mutedil zümrenin tavırları | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İmanın Etimolojik Tanımları, Büyük Günah problemi ve İrca | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Allah´ın Olayları Takdiri | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Kur´an´ı Yorumlama Faaliyetleri ve Hadislerin Toplanması | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Kelam´ın Doğuşu | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Akıl Yürütmenin Başlangıcı | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Mütezile Kelamı ve İlk Temsilcileri | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Mütezilenin Esasları, Allah-İnsan ilişkisi | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Mütezilenin Çöküşü ve Sünniliğin Zaferi | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi: Eşarilik - Maturidilik | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
16 | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |