Genel Bilgi
Kod | TİB795 |
Ad | Kıraat İlminin Temel Kaynakları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALİ TEMEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kıraat ilminin kaynaklarını ve bunlardan istifade yollarını ortaya koymak
Dersin İçeriği
1. Kıraat tarihi kaynakları 2. Yedi kıraate dair kaynaklar 3. Şaz kıraatlere dair kaynaklar 4. İhticâc olgusuna dair kaynaklar 5. Nazm türü eserler 6. Vakf ve ibtida kaynakları 7. Mushaf imlasına dair kaynaklar 8. Biyografik eserler 9. Kıraat kavramlarına dair kaynaklar 10. Ansiklopedik eserler 11. Addu'l-ay'e dair kaynaklar 12. Osmanlı dönemi kıraat kaynakları 13. Cumhuriyet dönemi kıraat kaynakları.
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Yaşar Akaslan, Kıraat İlminin Temel Kaynakları, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları (İFAV), İstanbul 2021.
Notlar
Nebil Muhammed İbrahim Âlu İsmail, Kıraat İlmi (Doğuşu Gelişmesi ve İslami İlimlere Etkisi) (çev. Yavuz Fırat) Kimlik Yayınları, Kayseri 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kıraat tarihine dair temel kaynaklar hakkında bilgi verir |
ÖÇ02 | Yedi kıraate dair temel kaynaklar hakkında bilgi verir |
ÖÇ03 | Şaz kıraatlere dair temel kaynaklar hakkında bilgi verir |
ÖÇ04 | İhticac olgusuna dair temel kaynaklar hakkında bilgi verir |
ÖÇ05 | Kıraat ilmine dair yazılmış Nazm türü eserler hakkında bilgi verir |
ÖÇ06 | Vakf ve ibtida konusuna dair yazılmış temel eserler hakkında bilgi verir |
ÖÇ07 | Mushaf imlasına dair temel kaynaklar hakkında bilgi verir |
ÖÇ08 | Kıraat alimlerine dair yazılmış biyografik eserler hakkında bilgi verir |
ÖÇ09 | Kıraat ilminin kavramlarına dair yazılmış kaynaklar hakkında bilgi verir |
ÖÇ10 | Kıraat ilmine dair yazılmış ansiklopedik eserler hakkında bilgi verir |
ÖÇ11 | Osmanlı döneminde yazılmış kıraat kaynakları hakkında bilgi verir |
ÖÇ12 | Cumhuriyet döneminde yazılmış kıraat kaynakları hakkında bilgi verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kıraat tarihine dair temel kaynaklar | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yedi kıraate dair temel kaynaklar | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Şaz kıraatlere dair temel kaynaklar | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İhticac olgusuna dair temel kaynaklar | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kıraat ilmine dair yazılmış Nazm türü eserler | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Vakf ve ibtida konusuna dair yazılmış temel eserler | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Mushaf imlasına dair temel kaynaklar | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kıraat alimlerine dair yazılmış biyografik eserler | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kıraat ilminin kavramlarına dair yazılmış kaynaklar | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kıraat ilmine dair yazılmış ansiklopedik eserler | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Tecvid ilmine dair yazılmış eserler | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Osmanlı döneminde yazılmış kıraat kaynaklar | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Cumhuriyet döneminde yazılmış kıraat kaynakları | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kıraat kaynaklarından istifade yöntemi | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |