Genel Bilgi
Kod | TİB793 |
Ad | Kıraat İlmi ve Tarihi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALİ TEMEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kıraat ilmini ve tarihsel gelişimini bütün yönleriyle ortaya koymak
Dersin İçeriği
1. Kıraat ilminin tanımı ve ilgili terimler 2. Hz. peygamber döneminde kıraat 3. Yedi harf ruhsatı ve ilgili rivayetler 4. Sahabe döneminde kıraat 5.Resmü'l-mushaf kıraat ilişkisi 6. Kıraatlerin tedvini 7. Kıraatlerin sıhhati ve değeri, 8. Kıraat tasnifleri ve şaz kıraatler, 9. Kıraat imamları ve ravileri, 10. Osmanlı Devleti'nde kıraat öğretimi, reisü'l-kurra ve şeyhü'l-kurralık makamları, kıraat ilminde icazet geleneği, 11. Günümüz islam dünyasında kıraatler, kıraat ilminde tarikler.
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Abdulhamit Birışık, Kıraat İlmi ve Tarihi, Emin Yayınları, Bursa 2014.
Notlar
Mehmet Emin Maşalı, Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi, Otto Yayınları, Ankara 2016.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kıraat ilmini tanımlar ve bu ilimle ilgili temel terimleri kavrar |
ÖÇ02 | Hz. peygamber döneminde kıraat ilminin doğuşunu açıklar |
ÖÇ03 | Yedi harf hadisleri hakkında bilgi sahibi olur ve yedi harf ruhsatının kıraat ilmi açısından önemi ve değerini kavrar. |
ÖÇ04 | Sahabe döneminde kıraat ilminin gelişimini açıklar ve Resmü'l-mushaf kıraat ilişkisini kavrar |
ÖÇ05 | Kıraatlerin tedvin dönemini kıraat alimleri ve eserleri bağlamında açıklar |
ÖÇ06 | Kıraatlerin sıhhati ve değeri hakkında bilgi sahibi olur ve kıraat tasnifleri ve şaz kıraatlere dair görüşleri açıklar |
ÖÇ07 | Kıraat imamları ve ravileri hakkında açıklama yapar |
ÖÇ08 | Osmanlı Devleti'nde kıraat öğretimi, reisü'l-kurra ve şeyhü'l-kurralık makamları ile kıraat ilminde icazet geleneği hakkında bilgi verir |
ÖÇ09 | Günümüz İslam dünyasında kıraatler ve kıraat ilminde tarikler hakkında bilgi verir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kıraat ilminin tanımı | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kıraat ilmi ile ilgili temel terimler | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hz. peygamber döneminde kıraat ilminin doğuşu | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yedi harf hadisleri | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yedi harf hadislerinin izahına yönelik görüşler | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yedi harf ruhsatının kıraat ilmi açısından önemi ve değeri | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sahabe döneminde kıraat ilminin gelişimi | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınavlar | ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Resmü'l-mushaf kıraat ilişkisi | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kıraatlerin tedvini | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tedvin dönemi kıraat alimleri ve eserleri | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kıraatlerin sıhhati ve değeri | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kıraat tasnifleri ve şaz kıraatler | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Osmanlı Devleti'nde kıraat öğretimi, reisü'l-kurra ve şeyhü'l-kurralık makamları ile kıraat ilminde icazet geleneği | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Günümüz İslam dünyasında kıraatler ve kıraat ilminde tarikler | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavı | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |