Genel Bilgi
Kod | TİB767 |
Ad | İslam Hukukunda Kanunlaştırma Hareketleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA |
Dersin Amacı / Hedefi
klasik, yenilenme, muhasebe ve arayış dönemlerinde meydana gelen kodifikasyonları öğretmek ve çağdaş dönemle mukayese etmek
Dersin İçeriği
islam hukuk tarihinde farklı coğrafya ve dönemlerde meydana gelen gelen medenî ve cezai kodifikasyonlar
Dersin Ön Koşulu
ön koşul bulunmuyor.
Kaynaklar
Mehmet Gayretli, Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Kanunlaştırma Çalışmaları, Nizamiye Yayınları
Notlar
komisyon, Mecelle komisyon, Hukuk-i Aile Kararnamesi Ahmet Akgündüz, Osmanlı Kanunnameleri ve Hukuki Tahlilleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fıkıh, hukuk, kanun, taknin, iktibas kavramlarını ve farklarını bilir. |
ÖÇ02 | İslam kültür ve bilim tarihini klasik, muhasebe, yenilenme ve arayışlar şeklinde devrelere ayırır. |
ÖÇ03 | Anılan dönemlerde ne türden kanunlaştırma faaliyetlerini meydana geldiğini bilir |
ÖÇ04 | kanunlaştırma faaliyetlerine nelerin yol açtığını ve tercüme ve telif türünden yapılan çalışmaları öğrenir. |
ÖÇ05 | Tanzimat sonrası osmanlıda yapılan kanunçalışmalarını ve batı hukukunun bu çalışmalara etkisini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | ilk kanun teşebbüsü, İbnü'l-mukaffa ve risaletü's-sahabe | DİA'dan İbnü'l-Mukaffa okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | kanunlaştırmada el-Muvatta'ın önemi | Muvatta'dan Kitabu's-serika okunacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | el-Fetava't-Tatarhâniyye ve önemi | el-Fetava't-Tatarhâniyye'den kamu hukukuna göz atılacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | el-Fetava'l-Hindiyye ve önemi | el-Fetava'l-Hindiyye'den zina haddi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Dürerü'l-hükkam ve önemi | Dürerü'l-hükkam'dan Kitabu'l-kaza okunacak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Mülteka'l-ebhur ve önemi | Mülteka'l-ebhur'dan Kitabu'l-cinayet okunacak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Maruzat ve Osmanlı Kanunnameleri | DİA'dan maruzat ve kanunname mad okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | II. Mahmut ve Islahatları | DİA'dan II. Mahmut maddesi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Tanzimat Fermanı ve Kanun Çalışmalarına Etkisi | DİA'dan Tanzimat maddesi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Anayasa hukuku çalışmaları | DİA'dan Kanun-i Esasi mad. okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Ceza hukuku çalışmaları | DİA'dan Dede Cöngi mad. okunacak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Usul hukuku çalışmaları | Mustafa Şentop, Tanzimat Dönemi Kanunlaflt›rma Faaliyetleri Literatürü | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Özel hukuk çalışmaları ve Mecelle | DİA'dan Mecelle mad. okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Özel hukuk çalışmaları ve Aile hukuku kararnamesi 1917 | DİA'dan Hukuk-ı Aile Kararnamesi maddesi okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |