Genel Bilgi
Kod | TİB751 |
Ad | Kur’ân’ın Metinleşme Tarihi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Vahyin neliği, vahyin mahiyeti, Kur'an'ın yazımı, metinleşme süreci ve bunlara dair klasik ve modern görüşlerin anlaşılması
Dersin İçeriği
Vahiy, Kur'an'ın vahyedilme süreci, Kur'an'ın metin yapısı, yazımı, çoğaltılması, harekelenmesi ve bu konularla ilgili tartışmalar
Dersin Ön Koşulu
Öğrencilerin dersin içeriğine dair İlahiyat lisans alt yapısına sahip olması
Kaynaklar
Zerkeşî'nin el-Burhân, Suyûtî'nin el-İtkân, Muhsin Demirci'nin Kur'an Tarihi ile Mustafa Öztürk ve Hadiye Ünsal'ın Kur'an Tarihi kitapları
Notlar
Ders içeriğiyle uyumlu diğer klasik ve modern çalışmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kur'an'ın yazılmasıyla ilgili tartışmalı meseleleri açıklar |
ÖÇ02 | Vahiy ve geliş yollarını kavrar |
ÖÇ03 | Vahyin kaynakları ve muhataplarını kavrayarak konunun varlık ve din algımıza etkilerini açıklar |
ÖÇ04 | Vahyin mahiyeti ve ilgili tartışmaları sebep ve sonuçlarıyla bilir |
ÖÇ05 | Kur'an'ın korunmuşluğunu anlar ve bu konudaki soruları cevaplar |
ÖÇ06 | Kur'an'ın yazılma, noktalanma ve harekelenme sürecini anlatır |
ÖÇ07 | Yedi harf meselesini, Kur'an'ın metin tertibini ve bu konularda tartışılan meseleleri kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vahiy ve geliş yolları | Kaynak kitaplardan konuya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Vahyin kaynakları ve muhatapları | Kaynak kitaplardan konuya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Vahyin mahiyeti ve ilgili tartışmalar | Kaynak kitaplardan konuya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım |
4 | Kur'an'ın korunması | Kaynak kitaplardan konuya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kur'an'ın kaynağı ve bu konudaki farklı iddialar | Kaynak kitaplardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İslam öncesi Araplarda sözlü kültür ve yazı | Kaynak kitaplardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Hz. Peygamber döneminde Kur'an'ın yazımı | Kaynak kitaplardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kur'an'ın mushaf haline getirilmesi | Kaynak kitaplardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | Kur'an'ın metin tertibi | Kaynak kitaplardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Lafzı mensuh ayetler meselesi | Kaynak kitaplardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Yedi Harf meselesi | Kaynak kitaplardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
13 | Kur'an'ın noktalanması, harekelenmesi ve çoğaltılması | Kaynak kitaplardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
14 | Nüzûl tertibi | Kaynak kitaplardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım |
15 | Kur'an'da Tahrif İddiaları | Kaynak kitaplardan hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Dönem sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Dönem sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |