Genel Bilgi
Kod | TİB733 |
Ad | Hadis Literatürü I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUHAMMET YILMAZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Hadislerin sıhhatini zedeleyen metin problemlerini tanımak. Bu sahada ortaya konan gayret ve literatürü tanımak. Temel metin tenkit kriterlerini örneklerle anlamak ve bu ilkleri hadis metinlerine uygulamak.
Dersin İçeriği
Hadis Edebiyatının temel kaynakları , Hadis Edebiyatının Oluşum safhaları: Hıfz, kitabet ve ilk yazılı hadis kaynakları. Ravilerine göre tasnif edilen eserle. Konularına göre tasnif edilen eserler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu ve Kitaplar, Hadis Edebiyat
Notlar
İslam Ansiklopedisi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hadis literatürü hakkında temel kavramları açıklar |
ÖÇ02 | Hadis Literatürü dönemler halinde listeler |
ÖÇ03 | Hadislerin kitaplaşma süreci izah eder |
ÖÇ04 | Hadis kitaplarını konu ve amaçlarına göre tasnif eder |
ÖÇ05 | Hadis kitaplarını mukayese eder, karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hadis Edebiyatının temel kaynakları | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Hadis Edebiyatının Oluşum safhaları: Hıfz, kitabet ve ilk yazılı hadis kaynakları | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Hadislerin tedvini ve ilk müdevvinler | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Hadislerin tasnif sistemleri | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ravilerine göre tasnif edilen eserler | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Müsnedler ve özellikleri | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mu’cemler ve özellikleri | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Konularına göre tasnif edilen eserler | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Musannefler ve özellikleri | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Câmiler ve özellikleri | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sünen türü eserler ve özellikleri | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kütüb-i Sitte eserleri | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kütüb-i Tis’a eserleri | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Tasnif Dönemi eserlerin özellikleri ve mukayesesi | ilgili metinleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |