Genel Bilgi
Kod | TİB731 |
Ad | Kelam Metodolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Amacı / Hedefi
...Kelam ilminin kaynakları(Akıl ve Kuran), İnancın belirlenmesindeki tavırlar, Dini ve felsefi metot, Delillendirme yöntemleri, Aklın hükümleri, Varlık ve varlığın sorunları, Bilgi ve değeri, Kelam ilminde bilginin kaynakları, Kelami kavramlar
Dersin İçeriği
...Selefi kitleyi dikkate aldığımda akaidi ve dini metinleri bizatihi gaye olarak değil onların insanı, toplumu, vahyi ve kâinatı anlamak için birer vesile olduğunu anlatarak topluma katmaya çalıştım. İnandıkları şeylerin her unsurunun mukaddes olmadığına onları inandırmaya çalıştım.''
Dersin Ön Koşulu
Problem çözmeye yönelik araştırma ve yorumlama yeteneğinin araştırılması Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneğinin kazanılması ve gerekli altyapının sağlanması
Kaynaklar
The History of Islamic Theology, Tilman Nagel Formative Period of Islamic Thought, Montgomery Watt Flowering of Islamic Theology, J. Van Ess Encyclopedia of Islam, Brill, related articles.
Notlar
The History of Islamic Theology, Tilman Nagel Formative Period of Islamic Thought, Montgomery Watt Flowering of Islamic Theology, J. Van Ess Encyclopedia of Islam, Brill, related articles.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | kelam ilminin ortaya çıkışını öğrenir |
ÖÇ02 | kelamın fikri boyutunu öğrenir |
ÖÇ03 | Kelamın temel meselelerini öğrenir |
ÖÇ04 | Varlık kavramının anlamını inceler |
ÖÇ05 | Varlık türlerini ele alır |
ÖÇ06 | Varlık kavramının içeriğini anlar |
ÖÇ07 | Bilginin tanımlarını öğrenir |
ÖÇ08 | Bilginin türlerini tanır |
ÖÇ09 | Bilginin imkanını ele alır |
ÖÇ10 | Kelamda kullanılan delillendirme yöntemlerini bilir |
ÖÇ11 | Delillendirme yöntemlerini örneklendirir |
ÖÇ12 | Kelam-Mantık ilişkisini inceler |
ÖÇ13 | Kuranın kelam ilmindeki yeri ve önemini kavrar |
ÖÇ14 | Hz. Peygamberin sünnetinin kelamdaki yeri ve önemini inceler |
ÖÇ15 | Kelam ilminin terminolojisine yüklenen anlamları öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal bilimlerde metot problemi | makale ve kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Felsefi ve kelami metot, selef metodu | Ansiklopedi maddesi okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İmana dayalı tavır ve savunmaya dayalı tavır | konuyla ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Varlık Kavramı ve tanımları | İlk dönem eserlerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Varlık-mahiyet ilişkisi | modern dönem çalışmalarını tespit etme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hakikat, zat ve hüviyet | kitaplar okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Biginin tanımları ve türleri | bilgi tanımlarına dair okumalar yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınavlar | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Bilginin imkanı, marifet ve bilgi arasındaki farklar, bilgi-hikmet-ahlak | konuyla ilgili makaleler tespit etme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bilgi elde etme yolları | Klasik eserlerde yöntem taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kelam ilminde kullanılan deliller I | delil üzerinde düşünme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Kelam ilminde kullanılan deliller II | delil türlerini tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Mantık ve kelam ilişkisi | Mantık ilmini değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | İman Problemi, tanımı ve ilgili kavramlar | İman ve İslam kavramlarını analiz | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Büyük günah işleyenlerin konumu | İlk dönem ihtilaflarının sebeplerini tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Final Sınavı | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |