TİB723 Çağdaş Fıkıh Problemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB723
Ad Çağdaş Fıkıh Problemleri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NASİ ASLAN


Dersin Amacı / Hedefi

Fıkhi aktüel konulara dair çözüm arayışlarının ortaya konulması.

Dersin İçeriği

...Günümüzde ortaya çıkan aktüel fıkhi problemler ve çözüm yolları.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Nihat Dalgın Günümüz Fıkıh Problemleri

Notlar

1. Doç. Dr. Ali KAYA, Güncel Tartışmalı Dini Konular. 2. Prof. Dr. Hamdi Döndüren, Kur’an ve Sünnete Göre Güncel Fıkhî Problemler, İstanbul 2011. 3. Prof. Dr. Yunus Vehbi Yavuz, Çağdaş Fıkıh Problemleri, İstanbul 2008. 4. Prof. Dr. Nihat Dalgın, Gündemdeki Tartışmalı Dini Konular İstanbul 2004. 5. Prof. Dr. Mehmet Şener, Günümüz Fıkıh Problemleri İzmir 2003. 6. Mevdudî modern çağda İslamî Meseleler Konya 1971


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Güncel fıkhi problemlerle ilgili temel bilgileri, kavramları ve bu problemler haklarındaki kanaatleri tanıyabilme; ;
ÖÇ02 Güncel fıkhî problemleri çözmede izlenecek yöntemleri kavrayabilme
ÖÇ03 Güncel teorik bir fıkhî problem olarak İçtihat faaliyetini tarihi gelişimi içinde tanıyabilme ve problem çözüm yöntemi olarak kullanabilme yetisi elde eder.
ÖÇ04 Tartışmalı dini problemlere nasıl yaklaşılacağını ve bunlarla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenebilme yeteneği kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Fıkhî Problemlerin Çözümünde izlenecek yöntemler İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Teorik problemler: İçtihat kapısının açık oluşu, içtihadın bölünebilmesi, bir asırın müçtehitsiz kalması İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Kıyas-taklit, telfik, belli bir mezhebe bağlı kalma zorunluluğu İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
4 Faiz-riba ilişkisi İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Finansman temin yöntemleri ve Katılım bankalarının faaliyetleri İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Enflasyon ve Faiz yasağı ile ilişkisi İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Vize sınavı yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Borsa İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
9 Faktoring-barter İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Organ ve doku nakli ön okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Tüp bebek İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Ötenazi İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Genetik kopyalama İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Gıda güvenliği ve helal gıda İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Yapay zeka İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Final Sınavı yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Bütünleme sınavı yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.01.2023 05:27