TİB719 İslam Hukuku Metodoljisi I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB719
Ad İslam Hukuku Metodoljisi I
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NASİ ASLAN


Dersin Amacı / Hedefi

Yöntem nosyonunun verilmesi.

Dersin İçeriği

Deliller ve yorumlama yöntemlerine ait ana konular.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

A. Zeydan, el-Veciz

Notlar

İslam Hukuk İlminin Esasları , Prof. Dr. Zekiyyüddin Şa’ban ; Fıkıh Usulü , Prof. Dr. Fahrettin Atar İslam Hukuku Metodolojisi, Prof. Dr. M.Ebu Zehra


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam Hukuk usulünün oluşumu, gelişimi ve kaynaklarını tanıyabilme yetisi elde eder.
ÖÇ02 Fıkıh usulünün asli kaynakları olan Kur’an ve sünneti tanıyabilme ;
ÖÇ03 Tarihi süreçte ve günümüzde ortaya çıkan hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışmalı meseleleri yorumlayabilir.
ÖÇ04 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade edebilme ve topluma objektif veriler üretebilmeyi öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Fıkıh Usulüne Dair Genel Bilgiler Fıkıh Usulünün Tarifi Usulcünün Faaliyet Tarzı Fakihin Faaliyet Tarzı Fıkıh Usulünün Doğuşu İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Şer’i Hükümlerin Delilleri : ( İslam Hukukun Kaynakları ) İttifak Edilen Deliller İhtilaf Edilen Deliller Bütün Delillere Ait Ortak Bilgiler -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Kitap, “Kitab”ın Tarifi Kitab’ın Kaynak Değeri ve Kaynaklar Arasındaki Yeri Kitab’ın Hükümlre Delaleti Kitab’ın Hükümleri Açıklayışı -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 II. Sünnet Sünnet’in Tarifi ve Nevileri Sünne’in Kaynak Değeri Sünnet’in Kitaba Göre Yeri -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 III. İcma İcmanın Tarifi İcmanın Gerçekleşmesinin Şartları İcmanın Nevileri İcmanın Kaynak Değeri -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Kıyasın Tarifi ve Örnekler -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Kıyasın Hüccet Değeri Kıyasın Rükünleri ve Şartları İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara sınav - Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 V. Mesalih-i Mürsele Mesalih – i Mürselenin Tarifi Mesalih – i Mürselenin Hüccet Olup Olmadığı Mesalih – i Mürseleye Göre Hüküm Vermenin Şartları -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 İstihsan Tarifi, Örnekler ve delil oluşu -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Örf, Kısımları ve hüccet değeri -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Seddi Zerayi’, Tarifi, Delil oluşu -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Şer’u Men Kablena ve hüccet Değeri -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Sahabi Kavli ve Hüccet Değeri -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 İstishab Esası ve bundan çıkan İlkeler -İlgili kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yıl sonu Sınavı - Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Bütünleme Sınavı - Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.01.2023 09:28