Genel Bilgi
Kod | TİB705 |
Ad | Mukayeseli Hadis Metodolojisi I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Serkan ÇELİKAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Sahih hadisleri sahih olmayanlardan ayırd etme yetisi kazanmak.
Dersin İçeriği
Sıhhat yönünden haber çeşitleri: Makbûl haberler: Sahih, Hasen. Merdûd haberler: Zayıf, Mevzû. Sahih Hadisler. Hasen Hadisler. Zayıf Hadisler. Mevzu Hadisler.
Dersin Ön Koşulu
Hadis ilminin bazı temel kavramlarına vakıf olmak
Kaynaklar
Talat Koçyiğit, Hadis Usulü.
Notlar
İsmail Lütfi, Çakan Hadis usulü. Subhi Salih, Hadis İlimleri ve Istılahları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sahih olan rivayetleri sahih olmayanlarından ayırır. |
ÖÇ02 | Hadisleri değerlendirmede farklı metodolojilerden istifade eder. |
ÖÇ03 | Eğitim öğretim süreçlerinde sahih dinî bilgiyi kullanır. |
ÖÇ04 | Hadisleri anlama ve yorumlamada güncel verilerden istifade eder. |
ÖÇ05 | Hadisleri anlamada ve yorumlamada daha kuşatıcı bir bakış açısına sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hadis, usul ve metodoloji kavramları | Söz konusu kavramlarla ilgili bilgilerin derlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sahih hadisin tanımı ve şartları | Hadis usulü eserleri incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hadislerin sahih sayılmasında iki temel şart ittisal ve güvenilirlik | Hadis usulü eserleri incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hadis araştırmalarında isnad ve metin analizlerinin değeri | İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Cerh ve ta'dil usulünün hadis analizlerinde kullanımı | İncelenecek olan çeşitli rivayetler derlenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hasen hadis ve çeşitli tanımları | İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hasen hadisin delil olması meselesi | İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
9 | Zayıf hadis ve çeşitleri | İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Terhib ve terhib konularında zayıf hadisle amel meselesi | İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mütevatir ve ahad haberler | İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İsnad sayısı bakımından ahad haber türleri | İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ravilere ait kusurların türleri ve dereceleri | İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Rical edebiyatında yöntem | İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Hadis öğrenim ve öğretim metodlarının değeri | İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarı yıl sonu sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
17 | Yarı yıl sonu sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |