Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| TÜRK DİLİ EDEBİYATI (DR) | |
| Kod | TDE870 |
| Ad | Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II (Z) |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BEKİR TAHİR TAHİROĞLU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere, bilim ile ilgili kavramlar ışığında , bilimsel araştırma süreci ve araştıma yöntemlerini kullanarak; alanda tez, rapor makale, proje hazırlama gibi bilimsel faaliyetleri gerçekleştirmelerini öğrenmelerine rehberlik etmektir.
Dersin İçeriği
Bilimsel bilgi nedir Pozitivist ve post- pozitivist araştırma arasındaki farklar. Bilimsel araştırma alanları için çerceve nedir Hipotez ne anlama gelir Bilimsel araştırmanın aşamaları nelerdir
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı, istatistiksel yöntemler, analiz ve yorum. Ankara: Erk Yayın Dağıtım Gürsakal, N. (2005). Yeni bilim. Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık Kaptan, S. (1982). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikler. Ankara: Rehber Yayınları Pears, D. (2004). Bilgi nedir Çev. A. Güçlü. Bilim Ve Sanat.
Notlar
Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Bilginin kaynaklarını açıklar. |
| ÖÇ02 | Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar. |
| ÖÇ03 | Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içindeki dönüşümlerini kavrar. |
| ÖÇ04 | Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini anlar. |
| ÖÇ05 | Bilimsel araştırmada etik kurallara uyar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 2 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 1 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 5 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 2 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 5 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 4 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 4 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
| PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 5 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 3 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 5 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel açıdan dil ve edebiyat ürünlerinin incelenmesi tarihi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Bilimsel açıdan dil ve edebiyat ürünlerinin incelenmesi tarihi (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Sosyal Bilimlerde araştırma süreç ve yöntemleri: sorun, konu, amaç, | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Sosyal Bilimlerde araştırma yöntem ve teknikleri: kapsam, kabul ve sınırlılıklar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Araştırma yöntemleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Geleneksel ve çağdaş yöntemlerin tanıtımı | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Arasınav | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 8 | Nitel ve nicel yöntemler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 9 | Araştırma modelleri: betimsel yöntemler; deneysel modeller | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Veri toplama Yolları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Bulgular ve bulguların güvenilirliliği | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Bulguların istatistiği ve yorumlanması | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Bulguların sunuma hazırlanması | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Bulguların sunuma hazırlanması (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Bulguların sunuma hazırlanması (III) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||