Genel Bilgi
Kod | TDE870 |
Ad | Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II (Z) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BEKİR TAHİR TAHİROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere, bilim ile ilgili kavramlar ışığında , bilimsel araştırma süreci ve araştıma yöntemlerini kullanarak; alanda tez, rapor makale, proje hazırlama gibi bilimsel faaliyetleri gerçekleştirmelerini öğrenmelerine rehberlik etmektir.
Dersin İçeriği
Bilimsel bilgi nedir Pozitivist ve post- pozitivist araştırma arasındaki farklar. Bilimsel araştırma alanları için çerceve nedir Hipotez ne anlama gelir Bilimsel araştırmanın aşamaları nelerdir
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı, istatistiksel yöntemler, analiz ve yorum. Ankara: Erk Yayın Dağıtım Gürsakal, N. (2005). Yeni bilim. Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık Kaptan, S. (1982). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikler. Ankara: Rehber Yayınları Pears, D. (2004). Bilgi nedir Çev. A. Güçlü. Bilim Ve Sanat.
Notlar
Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilginin kaynaklarını açıklar. |
ÖÇ02 | Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar. |
ÖÇ03 | Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içindeki dönüşümlerini kavrar. |
ÖÇ04 | Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini anlar. |
ÖÇ05 | Bilimsel araştırmada etik kurallara uyar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel açıdan dil ve edebiyat ürünlerinin incelenmesi tarihi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilimsel açıdan dil ve edebiyat ürünlerinin incelenmesi tarihi (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sosyal Bilimlerde araştırma süreç ve yöntemleri: sorun, konu, amaç, | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sosyal Bilimlerde araştırma yöntem ve teknikleri: kapsam, kabul ve sınırlılıklar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Araştırma yöntemleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Geleneksel ve çağdaş yöntemlerin tanıtımı | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Arasınav | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
8 | Nitel ve nicel yöntemler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Araştırma modelleri: betimsel yöntemler; deneysel modeller | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Veri toplama Yolları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bulgular ve bulguların güvenilirliliği | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bulguların istatistiği ve yorumlanması | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Bulguların sunuma hazırlanması | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bulguların sunuma hazırlanması (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Bulguların sunuma hazırlanması (III) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |