Genel Bilgi
Kod | TDE1867 |
Ad | Tuvaca |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ENGİN ÇETİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bir Türk dili olan Tuvacayı sesbilgisi, biçimbilgisi ve genel sözvarlığı açısından tanımak, diğer dil ve lehçelerle ilişkisini kavramak.
Dersin İçeriği
Tuva Türkleri, Tuva Türklerinin tarihi, kültürleri, Tuvacanın Türk dilleri arasındaki yeri ve grameri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Mehmet Ölmez (2007) Tuwinischer Wortschatz, Tuvacanın Sözvarlığı, Eski Türkçe ve Moğolca Denkleriyle, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden John R. Krueger (1979) Tuvan Manual, Indiana University, Bloomington
Notlar
A. V. Gabain Eski Türkçenin Grameri, Ahmet B. Ercilasun vd. (2007), Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tuva Türklerini tanır. |
ÖÇ02 | Tuvacanın yazı dilini oluşturan tarihi, siyasi ve kültürel ortamı kavrar. |
ÖÇ03 | Tuvacanın diğer Türk dilleriyle olan ilişkisini kavrar. |
ÖÇ04 | Tuvacanın yazı diliyle yazılmış yazılı ürünleri tanır. |
ÖÇ05 | Tuvacanın yazı dilinin özelliklerini kavrar. |
ÖÇ06 | Tuvacanın yazı diline ilişkin çalışmaları kavrar. |
ÖÇ07 | Tuvacanın yazılı ürünlerine ilişkin söz varlığını analiz eder. |
ÖÇ08 | Tuvacanın ilişkin özellikleri diğer dönem ve sahalarla karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarihte Tuvalar | Kaynak Okuma | |
2 | Tuvacanın Türk dili açısından yeri | Kaynak Okuma | |
3 | Tuvacanın yazı dili oluşu ve Tuva edebiyatı | Kaynak Okuma | |
4 | Tuva alfabesi, Tuvacanın sesbilgisi özellikleri | Kaynak Okuma | |
5 | Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 1 | Kaynak Okuma | |
6 | Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 2 | Kaynak Okuma | |
7 | Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 3 | Kaynak Okuma | |
8 | Arasınav | Anlatılan Konuların Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | |
9 | Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 4 | Kaynak Okuma | |
10 | Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 5 | Kaynak Okuma | |
11 | Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 6 | Kaynak Okuma | |
12 | Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 7 | Kaynak Okuma | |
13 | Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 8 | Kaynak Okuma | |
14 | Tuvacanın Eski Türkçeye göre yeri | Kaynak Okuma | |
15 | Tuvacanın diğer Türk dil ve lehçelerine göre yeri | Kaynak Okuma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Anlatılan Konunun Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Anlatılan Konunun Kaynaklardan Tekrar Edilmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |