Genel Bilgi
Kod | TDE1865 |
Ad | Tatarca |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Tatarca üzerinden Türk soylu halkların dilleri ile ilgili bir birikim yaratmak ve böylelikle Türkiye Türkçesi ile akraba dil ve lehçeler arasındaki ilişkiyi değerlendirebilmek
Dersin İçeriği
Tatarca, Tatarlar ve Tatar edebiyatı hakkında genel bilgiler edinir. Tatar Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yerini kavrar. Tatar Türkçesinin genel ses ve biçim bilgisi özelliklerini kavrar. Kiril harfli basma metinleri okur.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Türkçe-Tatarca sözlük / [hazırlayanlar] Rifkat Ehmetyanov, Rafael Möhemmetdinov, Fenüze Nurieva, Fuat Ganiev ; aktaran Mustafa Öner.
Notlar
Tatar Sözlük Yazarlığı ve Tatarca Söz Varlığı, Mustafa Öner.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tatarcayı merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların dil ve lehçelerini genel olarak sınıflama. |
ÖÇ02 | Tatarcayı merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların yaşadığı bölgeleri genel olarak tanıma. |
ÖÇ03 | Tatarcayı merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların yaşadığı bölgeleri genel olarak anlatma. |
ÖÇ04 | Tataristan hakkında genel bilgiler verme. |
ÖÇ05 | Tatarlar hakkında genel bilgiler verme. |
ÖÇ06 | Tataristan edebiyatı hakkında genel bilgiler verme. |
ÖÇ07 | Tatar Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yerini anlatma. |
ÖÇ08 | Tatar Türkçesinin genel ses bilgisi özelliklerini sıralama. |
ÖÇ09 | Tatar Türkçesinin genel biçim bilgisi özelliklerini sıralama. |
ÖÇ10 | Tatar Türkçesi ile Türkiye Türkçesini genel hatlarıyla karşılaştırma. |
ÖÇ11 | Kiril harfli basma metinleri okuma. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk soylu halklar ve dilleriyle ilgili giriş bilgileri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Türk soylu halklar ve dillerinin yayılma alanları, harita üzerinden çalışmalar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kiril harfleri, Tatarlar ve Tatar Edebiyatı | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tatar genel ses bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tatarca genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Tatarcanın genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Tatarcanın genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (III). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (III). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (IV). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (V). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | genel tekrar (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | genel tekrar (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (I). | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II). | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |