TDE1839 Eski Türk Edebiyatı Şerh Metinleri I

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE1839
Ad Eski Türk Edebiyatı Şerh Metinleri I
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı eski ve yeni müelliflerin divan ve mesnevi şerhlerini okuyup inceleyerek öğrencinin şerh metinlerini tanımasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste Tahirül-Mevlevi-Mesnevi Şerhi, Abdulbaki Gölpınarlı-Mesnevi Şerhi, Ahmed Avni Konukun Mesnevi-i Şerif Şerhi, Sudi-i Bosnevi-Hafız Divanı Şerhi, Ali Nihad Tarlan - Fuzuli Divanı Şerhi işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Tahirül-Mevlevi-Mesnevi Şerhi,Selam Yayınları, İst. 1963; Abdulbaki Gölpınarlı- Mesnevi Şerhi, MEB Yayınları; İsmail-i Ankaravi, Şerh-i Mesnevi; Nihat Öztoprak vd., Üniversiteler İçin Metin Şerhi C. I-II.

Notlar

Bursalı İsmail Hakkı; Sudi-i Bosnevi-Hafız Divanı Şerhi; Ali Nihad Tarlan-Fuzuli Divanı Şerhi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eski Türk kültür ve edebiyatındaki şerh eserlerini tanır.
ÖÇ02 Eskiden medreselerde okutulan Mesnevi-i Manevi, Bostan ve Gülistan, Divan-ı Hâfız şerhlerini tanır.
ÖÇ03 Mevlana'nın Mesnevisi'nin 18 beytini kavrar.
ÖÇ04 Mevlana'nın Mesnevisi'nin şerhlerinin karşılaştırılmasıyla şârihleri, birikimleriyle tanır.
ÖÇ05 Farsça bilgisi gelişir.
ÖÇ06 Eserlerle ilgili olarak literatür bilgisi gelişir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tahirü’l-Mevlevî – Mesnevî Şerhi-I Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Tahirü’l-Mevlevî – Mesnevî Şerhî-II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Abdulbaki Gölpınarlı - Mesnevi Şerhi-I Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
4 Abdulbaki Gölpınarlı - Mesnevi Şerhi-II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
5 Fuzûlî – Gül Kasidesi, Kortantamer Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Zâtî – “Kime yansam sûz-ı dilden yüreği biryân olur” Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Ahmed Avni Konuk'un Mesnevî-i Şerif Şerhi-I Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ahmed Avni Konuk'un Mesnevî-i Şerif Şerhi-II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
10 Ahmed Avni Konuk'un Mesnevî-i Şerif Şerhi-III Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Ahmed Avni Konuk'un Mesnevî-i Şerif Şerhi-IV Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Tartışma
12 Ahmed Avni Konuk'un Mesnevî-i Şerif Şerhi-V Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Sûdî-i Bosnevî - Hâfız Dîvânı Şerhi-I Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Sûdî-i Bosnevî - Hâfız Dîvânı Şerhi-II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 Ali Nihad Tarlan - Fuzûlî Divânı Şerhi Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 03:04