Genel Bilgi
Kod | TDE890 |
Ad | Uygur Edebiyatı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ENGİN ÇETİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Uygur Edebiyatına ait yazılı ürünleri, dönemin edebi türlerini, bu türlerin özelliklerini tanıtmak, edebi ürünlerin dönemin kültürü ve günlük yaşamını ne derece yansıttığını kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste Uygurlar (Hüküm sürdüğü dönem, coğrafyası, siyasi ve idari yapısı, inanç sistemleri), Uygurlar döneminde oluşan edebiyat, Uygur edebiyatına genel bakış, Uygur Edebiyatının türleri, bu türlerin tanıtımı ve örneklerinin incelenmesi, bu ürünlerin edebiyat bilimi bakımından değerlendirilmesi anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Metin Yayınları: İyi ve Kötü Prens Öyküsü, Altun Yaruk, Maniheist Uygur metinleri, Budist ve Maniheist Uygurlardan kalan şiirler, dindışı konulu metinler
Notlar
M. Rasanen, G. Clauson ve H. Eren'in etimolojik sözlükleri, Nadalyaev vb.'nin hazırladıkları Drevnetyurskiy Slovar ve başka sözlükler, etimoloji ve dönemin söz varlığına ilişkin makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uygur edebiyatı terimini ve terimin kapsamını kavrar. |
ÖÇ02 | Uygur edebiyatını oluşturan tarihi, siyasi ve kültürel ortamı tanır. |
ÖÇ03 | Uygurların bağlı oldukları inanç sistemlerini kavrar. |
ÖÇ04 | Uygurların Budizm, Manihaizm ve Hıristiyanlık dinlerine bağlanmalarının edebiyata etkisini kavrar. |
ÖÇ05 | Uygur edebiyatının türlerini ve özelliklerini kavrar. |
ÖÇ06 | Uygur edebiyatının ürünlerini tanır. |
ÖÇ07 | Uygur edebiyatı ve edebiyatı oluşturan temel konuları kavrar. |
ÖÇ08 | Uygur edebiyatı ile diğer dönem ve sahalardaki edebiyatları değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslamlık Öncesi Türk Edebiyatı Tarihi | kaynak okuma | |
2 | Çeviribilim ve çeviri edebiyatı | kaynak okuma | |
3 | Uygur Edebiyatında Nesir | kaynak okuma | |
4 | Uygur Edebiyatında nesir türleri: Sutralar 1 | kaynak okuma | |
5 | Uygur Edebiyatında nesir türleri: Sutralar 2 | kaynak okuma | |
6 | Sutralarda kurgu unsurları: kişiler, olay örgüsü, zaman, mekan vb. | kaynak okuma | |
7 | Uygur Edebiyatında nesir türleri: Vinayalar 1 | kaynak okuma | |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların kaynaklardan ve ders notlarından tekrar edilmesi | |
9 | Uygur Edebiyatında nesir türleri: Vinayalar 2 | kaynak okuma | |
10 | Uygur Edebiyatında nesir türleri: Abidarmalar 1 | kaynak okuma | |
11 | Uygur Edebiyatında nesir türleri: Abidarmalar 2 | kaynak okuma | |
12 | Uygur Edebiyatında nazım türleri 1 | kaynak okuma | |
13 | Uygur Edebiyatında nazım türleri 2 | kaynak okuma | |
14 | Nazımda yapı unsurları: nazım birimi, ölçü, kafiye vb. | kaynak okuma | |
15 | Uygur Edebiyatında mektup türü | kaynak okuma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların kaynaklardan ve ders notlarından tekrar edilmesi | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların kaynaklardan ve ders notlarından tekrar edilmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |