Genel Bilgi
Kod | TDE840 |
Ad | Eski Türk Edebiyatında Şerh Metinleri II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı eski ve yeni müelliflerin divan ve mesnevi şerhlerini okuyup inceleyerek, öğrencinin şerh metinlerini tanıması ve birikimini geliştirmesidir.
Dersin İçeriği
Bu derste Tahirül-Mevlevi Mesnevi Şerhi Abdulbaki Gölpınarlı Mesnevi Şerhi Ahmed Avni Konuk'un Mesnevi-i Şerif Şerhi Sudi-i Bosnevi Hafız Divanı Şerhi Prof. Dr. Ali Nihad Tarlan Fuzuli Divanı Şerhi işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara 1983; Cem Dilçin, Gazel, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II, (Divan Şiiri); Ali Alparslan, Gazel Şerhi Örnekleri I, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II; Haluk İpekten, Gazel Şerhi Örnekleri I, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II; Ali Nihad Tarlan, Şeyhi Divanını Tetkik, İstanbul 1934; Nihat Öztoprak vd., Üniversiteler İçin Metin Şerhi C. I-II.
Notlar
İ.Hakkı AKSOYAK, Metin Şerhi, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı; Seyyid Muhammed Nur, Mısri Niyazi Divanı Şerhi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eski Türk kültür ve edebiyatındaki şerh eserlerini tanır. |
ÖÇ02 | Eskiden medreselerde okutulan Mesnevi-i Manevi, Bostan ve Gülistan, Divan-ı Hafız şerhlerini tanır. |
ÖÇ03 | Mevlana'nın Mesnevisi'nin 18 beytini kavrar |
ÖÇ04 | Mevlana'nın Mesnevisi'nin şerhlerinin karşılaştırılmasıyla şarihleri, birikimleriyle tanır. |
ÖÇ05 | Mesnevi şerh yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ06 | Şerh ile ilgili çalışmaları tanır. |
ÖÇ07 | Şerh, tercüme kavramlarını ayırt eder. |
ÖÇ08 | Geleneksel şerh ile modern şerh arasındaki farkları kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Neşati, nihanuz redifli gazel, Alparslan | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Naili, Ta cilvegeh-i berk-i bela hırmenümüzdür | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Naili'nin naz redifli gazeli, Alparslan | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Şeyh Galip'in gelür redifli gazeli, Alparslan | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Şeyh Galip'in pervane redifli gazeli, Alparslan | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
6 | Fuzuli, Ey melek-sima ki senden özge hayrandur sana | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | Fuzuli, Ab-ı hayat-ı laline ser-çeşme-i can teşnedür | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Naili, Yem-i ateş-huruş-ı dilde oldukça sükun peyda | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nedim, Sakiya huşum alan zemzeme-i çenk midür | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Şeyh Galip, Aşk ateş-i tecelli-Mansurdur bana | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Şeyh Galip, Yine zevrak-ı derunum kırılup kenare düşdi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
13 | Baki, Bahariye kasidesi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Ahmed Paşa, Yine biçare gönül hasret ile yare gider | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
15 | Ahmed Paşa, İtdi zamane canumı benden dirig | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |