Genel Bilgi
Kod | TDE820 |
Ad | Türkiye Türkçesinin Sorunları II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YETER TORUN ÖĞRETMEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Türkiye Türkçesi gramer sorunlarına eleştirel bir bakış açısı geliştirme ve Türkiye Türkçesiyle ilgili sorunlara çözüm önerileri getirebilmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste Türkçenin sesleri, vurgu ve tonlama, yazım (imla) sorunları, terim sorunları ve dilbilgisi terimleri, kitle iletişim araçlarında dil kullanımı, Türkçede kelime kavram anlam ilişkileri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
- Gürer Gülsevin, Erdoğan Boz- Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara-2006 Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri (2017 Türk Dili Yılına Armağan), Cüneyt Akın.
Notlar
-Gürer Gülsevin, Erdoğan Boz- Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara-2006 Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri (2017 Türk Dili Yılına Armağan), Cüneyt Akın.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkiye Türkçesindeki sorunlu konularını tanır. |
ÖÇ02 | Türkiye Türkçesinin güncel sorunlarını tanır. |
ÖÇ03 | Türkiye Türkçesindeki tartışmalı konularını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Türkiye Türkçesiyle ilgili sorunlu konulara çözümler sunar. |
ÖÇ05 | Türkiye Türkçesiyle ilgili gramer kitaplarındaki bakış açılarını değerlendirir. |
ÖÇ06 | Türkiye Türkçesiyle ilgili monografik çalışmaları eleştirel bir gözle değerlendirir. |
ÖÇ07 | Sözdizimi kitaplarındaki terim kullanımlarını değerlendirir. |
ÖÇ08 | Onomastik bilimini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk sözdizimi ve cümle tasnifi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Türk sözdiziminde söz öbeklerinin sınıflandırılması sorunu | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Türkçede dolaylı ve dolaysız anlatım cümleleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Türkçede nesne adlarıyla kurulan sıfat tamlamaları ve takısız tamlamaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türkçede düşüm ve eksilti | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Argo, küfür, gizli dil, jargon kavramları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kalıp anlatım, kalıp söz ve deyim ilişkisi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Onomastik bilimi açısından Türkçe kişi, yer, dağ, nehir adları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Onomastik bilimi açısından Türkçe kişi, yer, dağ, nehir adları (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Türkçede özleşme tarihi ve Türk Dil Kurumu | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Türkçede özleşme tarihi ve Türk Dil Kurumu (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Türkiye'de derleme çalışmaları ve tarihi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Türkçenin sözvarlığı ve diğer dillerle olan etkileşimi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme yapar. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II) | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |