TDE816 Çağatayca II

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE816
Ad Çağatayca II
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYŞEHAN DENİZ ABİK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders ile Türk dili tarihinde Çağatayca olarak değerlendirilen tarihi Türk yazı dilini diğer tarihi yazı dillerinden ayırt edici özellikleri ile tanıtmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Tarihi bir Türk yazı dili olarak Çağataycanın tanınması ve incelenmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Eraslan, Kemal, Ali Şir Nevayi Mecalisun Nefayis III, Ankara, 2001Eckmann, Janos, Çağatayca El Kitabı Çev. Gunay Karaağaç, İstanbul, 1989Eckmann, Janos, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Turkçesi Uzerine Araştırmalar Yayıma Hazırlayan Osman Fikri Sertkaya, Ankara, 1998Barutçu OzOnder, Sema, Ali Şir Nevayi Muhakemetul Lugateyn İki Dilin Muhakemesi, Ankara, 1996.Yucel, Bilal, Babur Divanı, Ankara, 1995Oral Seyhan, Tanju, Mubeyyen Der Fıkh, İstanbul, 2004.Kargı Olmez, Zuhal, Ebulgazi Bahadır Han, Şecerei Terakime, İstanbul,1996.Kaya, Onal, Ali Şir Nevayi Fevaidul Kiber, Ankara, 1996Canpolat, Mustafa, Çağatay Edebiyatı, Turkler Ansiklopedisi.Olmez, Zuhal, Çağatay Edebiyatı ve Çağatay Edebiyatı Uzerine Araştırmalar, Turkiye Araştırmaları Literatur Dergisi, 2007, Cilt 5, Sayı 9, 173 219.

Notlar

Eraslan, Kemal, Ali Şir Nevayi Mecalisun Nefayis III, Ankara, 2001Eckmann, Janos, Çağatayca El Kitabı Çev. Gunay Karaağaç, İstanbul, 1989Eckmann, Janos, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Turkçesi Uzerine Araştırmalar Yayıma Hazırlayan Osman Fikri Sertkaya, Ankara, 1998Barutçu OzOnder, Sema, Ali Şir Nevayi Muhakemetul Lugateyn İki Dilin Muhakemesi, Ankara, 1996.Yucel, Bilal, Babur Divanı, Ankara, 1995Oral Seyhan, Tanju, Mubeyyen Der Fıkh, İstanbul, 2004.Kargı Olmez, Zuhal, Ebulgazi Bahadır Han, Şecerei Terakime, İstanbul,1996.Kaya, Onal, Ali Şir Nevayi Fevaidul Kiber, Ankara, 1996Canpolat, Mustafa, Çağatay Edebiyatı, Turkler Ansiklopedisi.Olmez, Zuhal, Çağatay Edebiyatı ve Çağatay Edebiyatı Uzerine Araştırmalar, Turkiye Araştırmaları Literatur Dergisi, 2007, Cilt 5, Sayı 9, 173 219.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 ÖğrenciTürkçenin z/ş kolunun 15. Yüzyıldan sonra iki ana yazı dilinden biri olan Çağatayca (Doğu Türkçesi) yazı dilini açıklar.
ÖÇ02 Bu dönemin dil ve edebiyatını daha önceki ve sonraki yazı dilleri ile karşılaştırmalı olarak açıklar.
ÖÇ03 Çağatay Türkçesinden sonra gelişen yazı dillerinin bu dönemle bağını açıklar.
ÖÇ04 Çağatay Türkçesinden sonra gelişen yazı dillerinin sözvarlığını açıklar.
ÖÇ05 Çağataycanın klasik öncesi ve klasik dönemini , dönemin ses bilgisin, biçim bilgisni ve söz varlığını değerlendirir.
ÖÇ06 Bu dönemin dil ve edebiyatını daha önceki ve sonraki yazı dilleri ile karşılaştırırarak sınıflandırır.
ÖÇ07 Çağatay Türkçesinden sonra gelişen yazı dillerini açıklar.
ÖÇ08 Çağataycanın klasik öncesi ve klasik döneminin birbirinden olan farkını değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çağatayca döneminin tanıtımı , dönemin eserlerinin tanıtımı, dönemin eserlerinin sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı bakımından değerlendirilmesi, dönem tarihinin incelenmesi, Çağatay Türkçesinin öncesi ve sonrası ile karşılaştırılması, Çağataycanın dönemlerinin tanıtılması kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ali Şir Nevayinin şiirlerinden seçilmiş matbu metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları 1 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Ali Şir Nevayinin şiirlerinden seçilmiş yazma metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları 2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Ali Şir Nevayinin şiirlerinden seçilmiş yazma metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları 3 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Ali Şir Nevayinin şiirlerinden seçilmiş yazma metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları 4 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Ali Şir Nevayinin şiirlerinden seçilmiş yazma metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları 5 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Babür Divanından basma ve yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi, söz varlığı çalışmaları 1 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Babürün Vekayiiinden seçilmiş metin üzerinde anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları 1 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Babürün Vekayiiinden seçilmiş metin üzerinde anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları 2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Şeybani Han Divanından seçilmiş metin üzerinde anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Ebul-Gazi Bahadır Hanın Şecere-i Terakime adlı eserinin yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları 1 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Ebul-Gazi Bahadır Hanın Şecere-i Terakime adlı eserinin yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları 2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Bayram Han ve Sufi Allahyarın şiirlerinden yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları 1 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Bayram Han ve Sufi Allahyarın şiirlerinden yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları 2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları 1 Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları 2 Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.04.2023 10:04