Genel Bilgi
Kod | TDE714 |
Ad | Türk Dilinin Kaynakları II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NİGAR OTURAKÇI ORBAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, bilimsel düşünce ve yaklaşımın ne olduğu üzerinde durmak, Türk dili ve edebiyatı alanında nasıl araştırma yapılacağını ve bir bilimsel araştırma metnini hazırlamayı öğretmek, öğrencilere, Türk dilinin önemli kaynaklarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste; bilgi, bilim, bilimsel araştırma ne demektir, bilimsel araştırma nasıl yapılır, Türk Dili ve Edebiyatı alanının kaynakları nelerdir, kütüphaneden nasıl yararlanılır, araştırma metni nasıl hazırlanır, kaynak nasıl gösterilir, Türk dilinin temel eserleri nelerdir, Türkçe için belirli ve önemli kaynaklardan seçilmiş örnekler nelerdir, Türk dili araştırmaları için genel olarak sözlükler, gramer kitapları, dilbilim çalışmaları, bibliyografyalar, kataloglar, ansiklopediler, internet olanakları, arama motorları, toplantı bildirileri, armağan kitaplar nelerdir konuları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sözlükler, gramer kitapları, , bibliyografyalar, kataloglar, ansiklopediler.
Notlar
Türk diliyle ilgili kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkolojinin temel kavramlarını tanır. |
ÖÇ02 | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir. |
ÖÇ03 | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. |
ÖÇ04 | Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini kavrar. |
ÖÇ05 | Eski ve yeni metinleri kavrayıp değerlendirir. |
ÖÇ06 | Türkoloji sorunlarını tanır. |
ÖÇ07 | Türkoloji sorunlarını değerlendirir. |
ÖÇ08 | Dil,kültür,edebiyat ilişkisini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eski Anadolu Türkçesi bibliyografyası ve Eski Anadolu Türkçesinin oluşumu ile ilgili yazıları değerlendirir. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Eski Anadolu Türkçesinde cümle başı edatlarıyla kurulan cümleler, ki li cümleler, ki si düşmüş cümleleri tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | A. Dilaçar ın Gramer: Tanımı, Adı, Kapsamı, Türleri, Yöntemi, Eğitimdeki Yeri ve Tarihçesi adlı makalesini değerlendirir. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | A. Dilaçar ın Gramer: Tanımı, Adı, Kapsamı, Türleri, Yöntemi, Eğitimdeki Yeri ve Tarihçesi adlı makalesini değerlendirir. (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Sözdizimi bibliyografyasını ve gramer kitaplarında sözdiziminin ele alınışını kavrar. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Dilbilimi ile dilbilgisi kaynaklarında geçen sözdizimsel yapıları tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Cümle çözümlemelerinde yüzey yapı ve derin yapı ilişkisini kavrar. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ağız sözlükçülüğü ile ilgili çalışmaları tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Çağdaş Türk dilleri ile ilgili bibliyografya değerlendirir. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kitap değerlendirme yazısı / eleştirisi nasıl olmalıdır, konusunu değerlendirir. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kitap değerlendirir. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Robert Day in Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır kitabını değerlendirir. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Makale oluşturur. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Makale oluşturur. (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II) | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |