Genel Bilgi
Kod | TDE702 |
Ad | Eski Türk Edebiyatının Kaynakları II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar ve bu çalışmalardan metin neşri, metin tahlili ve metin tenkidi yöntemlerinin divan şiirine uygulanması konusunda makaleler ve örnek metinler yardımıyla bilgi edindirmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar, Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılan metotlar ve ekoller, Eski Türk Edebiyatında estetik ve sosyal hayat konulu çalışmalar,15.-19. yüzyıla ait divan ve divançe neşirleri, metin neşri, metinlerin neşrinde karşılaşılan sorunlar, metin tenkidi ve metin tenkidi üzerine görüşler, metin tenkidi hazırlanırken dikkat edilmesi gerekenler, metin tenkidinde karşılaşılan zorluklar, Eski Türk Edebiyatında tahlil çalışmaları, metin tahlili ve metin tahlili çalışmalarından örnekler, metin tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının incelenmesi, Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaların değerlendirilmesi işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Mertol Tulum, Tarihi Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İst. 2000; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Salahattin Polat, Metin Tenkidi, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayını, , İst. 2010; Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007; Ahmed Ateş, Metin Tenkidi Hakkında, Türkiyat Mecmuası, C.VII,VIII, 1940-1942.s.253-267.
Notlar
Gönül Alpay Tekin, Hamdullah Hamdinin Yeni Bir Leyla ve Mecnun Nüshası ve Metin Tenkidi Hakkında Bazı Düşünceler, Journal of Turkısh Studies, Ali Nihat Tarlan Hatıra Sayısı, Harvard, 1979. s.307-341; M.Ali Yekta Saraç, Divan Tahlilleri Üzerine, İlmi Araştırmalar, S.8, İst.1999, s.209-219; Walter Andrews, Metin Nerede Hangi Metin Kimin Metni, Varlık Dergisi, S.1062, Mart 1996, s.46-50.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılan metotları kavrar. |
ÖÇ02 | 15.-19. yüzyıla ait divan ve divançeleri ayırt eder. |
ÖÇ03 | Metinlerin neşrinde karşılaşılan sorunları kavrar. |
ÖÇ04 | Metin neşrinde dikkat edilmesi gereken kuralları tanır. |
ÖÇ05 | Metin tenkidini ve metin tenkidi hazırlanırken dikkat edilmesi gerekenleri kavrar. |
ÖÇ06 | Metin tenkidinde karşılaşılan zorlukları tanır. |
ÖÇ07 | Metin tahlili çalışmalarından örnekleri tanır. |
ÖÇ08 | Metin tahlillerine yönelik eleştiri ve değerlendirmeleri yorumlar. |
ÖÇ09 | Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaları değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılan metotlar ve ekoller. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Eski Türk Edebiyatında estetik ve sosyal hayat konulu çalışmalar. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | 15.-19. yüzyıla ait divan ve divançe neşirleri. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Metin neşri, metinlerin neşrinde karşılaşılan sorunlar. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Metin neşrinde dikkat edilmesi gereken kurallar. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Metin tenkidi ve metin tenkidi üzerine görüşler, metin tenkidi hazırlanırken dikkat edilmesi gerekenler. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Metin tenkidinde karşılaşılan zorluklar. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Eski Türk Edebiyatında tahlil çalışmaları. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Metin tahlili ve metin tahlili çalışmalarından örnekler. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Metin tahlillerine yönelik eleştiri ve değerlendirmeler. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Metin tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının incelenmesi. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaların değerlendirilmesi I | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaların değerlendirilmesi II | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |