Genel Bilgi
Kod | TUR730 |
Ad | İki Dillilik ve Türkçe Öğretimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İki dillik kavramı üzerinde düşünebilmek ve iki dillilerin eğitimi hakkında beceriler geliştirebilmek
Dersin İçeriği
Bu derste iki dillilik kavramı ve çeşitleri, iki dillilerin eğitimi, iki dilli ortamda uygulanan dil dersi modelleri, iki dillilere Türkçe öğretiminde ilke- yöntem – teknikler üzerinde durulacaktır. Uygulama örnekleri ve metinleri incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kara, Ö. T. (2021). İki Dilli Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi Ders Notları. Adana.
Notlar
KARA, Ömer Tuğrul ve Ömer ŞIHANLIOĞLU (2021). İki Dillilik, Çok Dillilik ve Türleri (Edit: Muhammed Tunagür ve Ahmet Karabulut). İki Dilli Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi, Ankara: Akademisyen Yayınları, 31-54
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İki dillilik ve çok kültürlülük kavramlarını tanımlar |
ÖÇ02 | İki dillilerin kültür problemleri hakkında bilgi sahibi olur ve onlara çözümler üretir. |
ÖÇ03 | İki dillilerin dil problemleri hakkında bilgi sahibi olur ve onlara çözümler üretir. |
ÖÇ04 | Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkiye Türkçesi öğretiminde kullanılan metotları bilir. |
ÖÇ05 | Türkiye'deki iki dilli Suriyeli öğrencilere Türkçe öğretiminde kullanılan metotları bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İki Dillik Kavramı ve Tanımı | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İki Dilliliğin Türleri | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İki Dilliliğin Dünyada ve Türkiye'de Tarihi Süreci | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çok Dillilik ve Türleri | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İki Dilli Türkçe Eğitiminin Temel İlkeleri | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İki Dilli Türkçe Eğitiminde Kullanılan Yöntem ve Teknikler | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İki Dilli Türkçe Eğitiminde Kullanılanılan Ders Kitapları | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına İki Dillilik Eğitimi | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İki Dilli Suriyeli Öğrencilere Türkçe Eğitimi | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İki Dillilere Türkçe Öğretimi Programı Tasarımları | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Etkinlik ve Materyal Tasarımı | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Etkinlik Örnekleri | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | İki Dilli Türkçe Eğitimiyle ilgili Akademik Çalışmaların İncelennmesi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |