TUR709 Dilbilgisi, Dilbilim ve Dil Öğretimi Terminolojisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR709
Ad Dilbilgisi, Dilbilim ve Dil Öğretimi Terminolojisi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FARUK YILDIRIM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, dil eğitimi ile ilgili alanlarda kullanılan kavramlara dair terimlerin doğru anlamlarla kullanılmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dil eğitiminin kavram alanını oluşturan başlıca disiplinler; dil eğitiminin temel kavramları; okuma, dinleme, yazma, konuşma eğitimiyle ilgili kavramlar; metin bilgisi, kelime hazinesi ve dilbilgisiyle ilgili kavramlar; dil eğitimiyle dolaylı ilişkisi olan alanlardan (edebiyat, iletişim, felsefe, psikoloji, bilişsel bilimle vb.) dil eğitimine aktarılan kavramlar; dilbilim alanında kullanılan temel kavramlar; sözü edilen kavramlara ilişkin Türkçe terimler ile bu terimlerin İngilizce, Fransızca, Almanca, Rusça karşılıkları.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Derste tanıtılacaktır.

Notlar

Derste tanıtılacaktır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dil öğretimiyle ilgili terimleriı doğru biçimde kullanır.
ÖÇ02 Dilbilgisi ile ilgili terimleri doğru biçimde kullanır.
ÖÇ03 Dilbilimle ilgili terimleri doğru biçimde kullanır.
ÖÇ04 Dil edinimi ile ilgili terimleri doğru biçimde kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dil edinimi ile ilgili terimler Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Dil öğretimi ile ilgili terimler Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Okuma ile ilgili terimler Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Yazma ile ilgili terimler Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Dinleme ile ilgili terimler Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Konuşma ilgili terimler Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Dilbilim terimleri Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ruhdilbilim ve toplumdilbilim terimleri Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Anlambilim terimleri Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Metindilbilim terimleri Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Sesbilim ve ses bilgisi terimleri Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Biçim bilgisi terimleri Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Söz dizimi terimleri Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel değerlendirme Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 02:53