Genel Bilgi
Kod | UİY737 |
Ad | Petrol, Su ve Savaş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ASLI ILGIT |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencilere tarihsel bilgi ve analitik düşünme yeteneği sağlayarak öğrencilerin petrol ve su politikalarının karmaşık dinamiklerini anlamalarına yardımcı olmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, dünyanın farklı bölgelerinde bu iki kaynak için yapılan çatışmaların sebepleri, dinamikleri ve sonuçlarını tartışarak tarihi ve günümüz petrol ve su politikalarına kapsamlı bir giriş sunmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Daniel Yergin. Petrol: Para ve Güç Çatışmasının Öyküsü. İş Bankası kültür Yayınları. 2009.
Notlar
Güncel makaleler, haberler, raporlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Küresel siyasette petrol ve su konularının yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Petrolün ticari anlamda ilk bulunuşundan itibaren dünya siyasetindeki yeri ve önemini tarihsel olaylarla anlar. |
ÖÇ03 | Petrol konuları üzerindeki iç politikadaki farklı aktörlerin çatışmalarına dair bir anlayış kazanır. |
ÖÇ04 | Petrolün uluslararası siyaset tarihinde farklı savaşlardaki yerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Petrolün devletlerin dış politikasındaki yeri ve önemini inceler. |
ÖÇ06 | OPEC'in doğuşunun sebep ve sonuçlarını öğrenir. |
ÖÇ07 | Milli Petrol Şirketlerinin ortaya çıkışı ve bunların uluslararası petrol politikalarındaki önemini öğrenir. |
ÖÇ08 | Ara Sınav haftasında vize sınavı yapılabilir. |
ÖÇ09 | Suyun medeniyetlerin doğuşundaki yeri ve önemi üzerine genel bir anlayış kazanır. |
ÖÇ10 | Su güvenliğine olan farklı yaklaşımları öğrenir. |
ÖÇ11 | Küresel su politikalarının yapımında farklı aktörlerin görüş ve yaklaşımlarını öğrenir. |
ÖÇ12 | Su ve insan hakkı arasındaki ilişkiyi inceleyen tartışmaları öğrenir. |
ÖÇ13 | Ortadoğu bölgesinceki petrol ve su sorunlarının karşılaştırmalı analizini yapabilecek beceriyi kazanır. |
ÖÇ14 | Farklı bölgelerdeki petrol ve su sorunlarının karşılaştırmalı analizini yapabilecek beceriyi kazanır. |
ÖÇ15 | Öğrencilerle Dönem Değerlendirmesi yapılır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanındaki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırdığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Genel Giriş ve dersin tanıtımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Başlangıç: Pennsylvania, A.B.D. ve 1 Dünya Savaşı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | İki Savaş Arası Dönem: Latin Amerika ve Orta Doğu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | İkinci Dünya Savaşı ve Sonrası: Japonya ve Almanya | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Milli Petrol Şirketleri'nin ortaya çıkışı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Devletler, Şirketler ve OPEC arasındaki ilişkiler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 1970ler, 1980ler, ve 1990larda Enerji Krizleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Su: Uygarlık ve Sorunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ortadoğu'da Su Sorunları I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ortadoğu'da Su Sorunları II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Asya ve Afrik'da Su Sorunları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Şirketler Toplumlara Karşı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Su Yönetiminde Hakim Yaklaşımlar; Çatışma mı İşbirliği mi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dönem Değerlendirmesi | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-I | Sınav - I | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları -II | Sınav- II | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |