Genel Bilgi
Kod | UİY715 |
Ad | Dünya Siyaseti ve Küreselleşme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Derste ayrıca küreselleşmenin ulus-devletin yapısını tehdit eden unsurları ve bu gelişmenin uluslararası ilişkilere yansıyışı, küreselleşme karşıtı toplumsal hareketler, küresel terörizm ve küresel eşitsizlikler gibi uluslararası arenadaki güncel sorunlar da ele alınacaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste küreselleşmenin ne olduğu, nasıl tanımlandığı, küreselleşmeyi oluşturan süreçler ve küreselleşmeyi açıklamaya ve anlamlandırmaya çalışan temel kuram ve söylemler incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Manfred Steger. Küreselleşme. Ankara: Dost, 2004. David Held ve Anthony McGrew (der.). Küresel Dönüşümler. Ankara: Phoenix, 2008. Kudret Bülbül (der.) Küreselleşme: Temel Metinler, Ankara: Orion, 2009. Anthony Giddens. Elimizden Kaçıp Giden Dünya: Küreselleşme Hayatımızı Nasıl Yeniden Şekillendiriyor?, İstanbul: Alfa, 2000. Manuel Castells. Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum, Kültür. II. Cilt. Kimliğin Gücü, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2008.
Notlar
David Held ve Anthony McGrew (der.) Küresel Dönüşümler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Küreselleşme kavramını ve kuramlarını tartışır. |
ÖÇ02 | Uluslararası sorunları küreselleşme çerçevesinde analiz eder. |
ÖÇ03 | Küreselleşmenin sebebi olan süreçleri açıklar ve uluslararası ilişkilerdeki etkisini analiz eder. |
ÖÇ04 | Küreselleşmenin ulus-devletin yapısını nasıl etkilediğini inceler. |
ÖÇ05 | Küreselleşme ve kimlik politikaları konusunu tartışır. |
ÖÇ06 | Küreselleşen dünyada Türkiye'nin yerini ve önemini tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanındaki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırdığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | Steger, Küreselleşme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Küreselleşme: tartışmalı bir kavram | Steger, Küreselleşme: Tartışmalı bir Kavram, Küreselleşme, shf. 7-36. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Küreselleşme Kuramları I | David Held ve Anthony McGrew, Giriş: Büyük Küreselleşme Tartışması, shf. 7-69. Stanley Hoffman, Küreselleşmelerin Çarpışması, Held ve McGrew (der.). Küresel Dönüşümler, shf. 133-139. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Küreselleşme Kuramları II | David Held ve Anthony McGrew, Giriş: Büyük Küreselleşme Tartışması, shf. 7-69. Stanley Hoffman, Küreselleşmelerin Çarpışması, Held ve McGrew (der.). Küresel Dönüşümler, shf. 133-139. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Küreselleşmenin İdeolojik Boyutu | Steger, Küreselleşmesin İdeolojik Boyutu, Küreselleşme, shf. 127-152. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Küreselleşmenin Siyasal Boyutu: Ulus-devlet ve Küresel Yönetişim | Susan Strange, Devletlerin Azalan Otoritesi, Held ve McGrew (der.). shf. 155-163. Michael Mann, Küreselleşme Ulus Devletin Yükselişine Son mu Verdi, Held ve McGrew (der.). shf. 164-177. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Küreselleşmenin Ekonomik Boyutu: Küresel Eşitsizlikler | Steger, Küreselleşmenin Ekonomik Boyutu, shf. 61-82. Joseph Stiglitz, Küresel Kurumların Vaatleri, Held ve McGrew (der.). shf. 566-570. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Küreselleşmenin Kültürel Boyutu ve Kimlik Siyaseti | George Ritzer, McDonaldlaştırmaya Giriş, Bülbül (der.) Küreselleşme, shf. 371-390. Anthony Smith, Küresel bir Kültüre Doğru mu, Held ve McGrew (der.). shf. 330-339. Samuel Huntington, Medeniyetler Çatışması mı, Doğu Batı, Mayıs-Temmuz 2007 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Küreselleşme-karşıtı Toplumsal Hareketler | Manuel Castells, Dünyanın Öbür Yüzü: Yeni Küresel Düzene Karşı Toplumsal Hareketler, Enformasyon Çağı. II. Cilt. Kimliğin Gücü, shf. 97-216. M. Castells, İsyan ve Umut Ağları, shf.33-90. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Öğrenci Sunumları-1 | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Öğrenci Sunumları-2 | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Öğrenci Sunumları-3 | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Öğrenci Sunumları-4 | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Öğrenci Sunumları-5 | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Öğrenci Sunumları-6 | Sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Değerlendirme | Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sınavları | Ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |