Genel Bilgi
Kod | ABL615 |
Ad | Hekimlerde Hukuki Sorumluluk |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NECMİ ÇEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlık çalışanlarının mesleki uygulamalarında sorumlu tutulmaları olgu örnekleri üzerinden aktarmak, Sürecin nasıl olduğu, tıbbi hata nedenleri, kendileri-ekiplerinde yer alanları ve hastalarını korumak için yapmaları gerekenleri ve hukuki süreci öğretmek
Dersin İçeriği
Sağlık çalışanlarının “özelde hekimlerin” mesleki uygulamalarındaki sorumlulukları, ilgili yasal düzenleme ve yaklaşımları
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekip sorumluluğunun önemini bilir |
ÖÇ02 | Tıbbi müdahalenin hukuka uygunluk şartlarını kavrar |
ÖÇ03 | Tedavi reddinin bir hak olduğunu bilir. |
ÖÇ04 | Kusur ile komplikasyon ayrımını yapabilir |
ÖÇ05 | İlliyet kavramını açıklar |
ÖÇ06 | medikal hatada hukuki süreç hakkında bilgi sahibidir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir. | 4 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, dersin amaç ve hedeflerinin aktarılması, kaynak önerileri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 | ıbbi hata tanımları, yaygınlığı, nedenleri. | okuma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İlgili yasal düzenlemeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 | Tıbbi müdahalenin hukuka uygunluk şartları (yasalara uygunluk, yetkili kişi, endikasyon, bilgilendirilmiş rıza), ekipte yer alanların sorumluluğu, olgu örnekleri. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tıbbi müdahalenin hukuka uygunluk şartları (yasalara uygunluk, yetkili kişi, endikasyon, bilgilendirilmiş rıza), ekipte yer alanların sorumluluğu, olgu örnekleri. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tıbbi müdahalenin hukuka uygunluk şartları (yasalara uygunluk, yetkili kişi, endikasyon, bilgilendirilmiş rıza), ekipte yer alanların sorumluluğu, olgu örnekleri. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tedavi reddi | makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
|
9 | Şifa garantisi-Eser sözleşmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kusur-komplikasyon tanım ve ayrımı, olgu örnekleri. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bireysel-kurumsal kusur | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İlaç tedavilerinde kusur, illiyet kavramı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yargıtay-ATK yaklaşım ve değerlendirmeleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yargıtay ve Adli Tıp Kurumu'nun yaklaşım ve değerlendirmeleri | okuma | |
15 | Hukuki süreç-korunma | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | final sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,04 | ||
AKTS | 7 AKTS |