Genel Bilgi
Kod | ABL578 |
Ad | Sporcularda Doping ve İlaç Kullanımı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin, sporcularda doping için suistimal edilen ilaçların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları, yan tesirleri, diğer ilaçlarla etkileşimlerini öğrenmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Dünya anti-doping ajansı tarafından belirlenen doping amacıyla kullanılan ilaçlar, anabolik ajanlar, peptid hormonlar, büyüme faktörleri, beta-2 agonistler, hormon ve metabolik modülatörler, diüretikler ve maskeleyici ajanlar, stimülanlar, narkotikler, kanabinoidler, glukokortikoidlerin farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, yan tesirleri ve diğer ilaçlarla etkileşimleri
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Pharmacology, Doping and Sports: A Scientific Guide for Athletes, Coaches, Physicians, Scientists and Administrators 1st Edition
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | -Sporcularda doping için suistimal edilen ilaçları sınıflandırır, |
ÖÇ02 | Doping için kullanılan ilaçların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanıldığı indikasyonları, yan tesirlerini ve diğer ilaçlarla etkileşimlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Doping ve sporcularda kullanımı yasaklı olan maddeleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Doping amaçlı kullanılan maddelerin tespitini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanında güncel kavramları tanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanları arasındaki ilişkileri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve çalışmaları farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeleri, bilgileri ve uygulamaları toplum yararına kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doping ve Doping amacıyla kullanılan ilaçlar | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Anabolik ajanların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Anabolik ajanların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Peptid hormonlar, büyüme faktörlerinin farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Beta-2 agonistlerin farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Hormon ve metabolik modülatörler farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Diüretikler ve maskeleyici ajanların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Stimülanların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Stimülanların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Narkotiklerin farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Kanabinoidler | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Glukokortikoidler | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Alkol | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Lokal anestezikler | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Tedavi amaçlı kullanım istisnası | Güncel Kılavuzları Gözden Geçirme | |
17 | Final | Kitap ve Kaynakların Gözden Geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |