Genel Bilgi
| Birim | BAĞIMLILIK VE ADLİ BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| ADLİ BİLİMLER (YL) (İNGİLİZCE) (TEZLİ) | |
| Kod | FSC518 |
| Ad | Forensic Psychology |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | İngilizce |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KADİR ÇAKIR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hukuk sisteminde psikolojinin rolünü belirlemektir
Dersin İçeriği
Konular, mahkeme için psikolojik değerlendirmeleri (çocuk velayeti; yetkinlik; delilik), görgü tanığı ifadesindeki psikolojik faktörleri, duruşma danışmanlığını, cezai soruşturma tekniklerini ve alternatif uyuşmazlık çözümünü içerecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Forensic Psychology: Crime, Justice, Law, Interventions, (2017), Wiley-Blackwell, USA
Notlar
Cronin, C. (2006) Forensic Psychology. Kendall/Hunt Publishing Co: Dubuque, IA.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Bilişsel, duygusal ve davranışsal gelişim süreçlerini bilimsel düşünce anlayışıyla değerlendirir |
| ÖÇ02 | Uyum problemlerine çok yönlü bakış açısı geliştirir |
| ÖÇ03 | Suçlu tutum ve davranışlarını çok boyutlu olarak inceler |
| ÖÇ04 | Ön duruşma ve deneme faaliyetlerinin çeşitli yönlerine uygulanan psikolojik ilkelerin etkisini anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanında güncel kavramları açıklar. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. | 5 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı açıklar. | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | 2 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olayların çözümünde kullanır. | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Adli bilimler ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. | 5 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 5 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeler, bilgiler ve uygulamaların toplum yararına kullanılması için projeler geliştirir. | 3 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimlerle konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirme süreçlerine katkıda bulunur ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Derse giriş ve genel bakış Yasal şartlar | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Bilirkişi Tanıklığı Etik konular | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Psikolojik değerlendirme | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | Delilik Savunmaları ve Yetkinlik Değerlendirmeleri | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Soruşturma kapasitesi; Yeterlilik | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Sivil Değerlendirme: Çocuk Velayeti | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Çocuk Velayeti ve mahkeme tarafından atanan diğer velayet rolleri | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
| 9 | Deneme Danışma, arabuluculuk, bilimsel jüri seçimi | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Hafıza, Görgü Tanıklığı | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 11 | Çocukların Tanıklığı | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | Suç Soruşturma Teknikleri; profil oluşturma | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 13 | Psikopati ve ASPD | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 14 | “Primal Fear” | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Ders değerlendirmesi | Kütüphane, İnternet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yıl sonu sınavı | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
| 17 | Yıl sonu sınavı | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||