Genel Bilgi
Kod | BAG647 |
Ad | Psikofarmakoloji I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, santral sinir sisteminin (SSS) temel ilkeleri, hastalıkları, bu hastalıklarda kullanılan ilaçları ve etki mekanizmaları ilgili güncel bilgilerin öğrenilmesi amaçlanmıştır
Dersin İçeriği
Santral sinir sistemi farmakolojinin temelleri,nöronların yapısı,işlevi, nöromedyatörler, ilaçlar ve sinaptik aşırım hakkında genel bilgiler, nörotransmiteler, genel anestezikler ve farmakolojik yönü, lokal anestezikler, nöromüsküler bloke edici ilaçlar
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1-Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbı Farmakoloji, Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp, 12. Edition, 2009 2-Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemeler, Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp, 4.Edition, 2008 3-Goodman Gilman Tedavinin Farmakolojik Temelleri, Translation Editor Prof. Dr. Öner Süzer, 2009 4- Stahlın Temel Psikofarmakolojisi, Nörobilisel ve Pratik Uygulamalar, Stephen M. Stahl, Çeviri Editörü: Prof. Dr.İ. Tayfun Uzbay, İstanbul Tıp Kitapevi,2012 5- Psikofarmakolojinin Temelleri vr-e Deneysel Araştırma Teknikleri, Prof. Dr.İ. Tayfun Uzbay, 1. Baskı Ankara, 2004
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Santral Sinir Sistemi Farmakolojisinin temel ilkelerini hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Çeşitli psikolojik bozuklukların altında yatan nedenleri bilir. |
ÖÇ03 | Santral Sinir Sisteminin hastalıklarını bilir. |
ÖÇ04 | Çeşitli psikolojik bozuklukların tedavisinde kullanılan ilaçların etki mekanizmalarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında çalışan uzmanlara ve topluma eğitim verir ve bu eğitimin etkinliğini değerlendirir. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma verilerini değerlendirme ve bilimsel makale yazma becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Bağımlılık alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bağımlılık alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Bağımlılık alanına giren konularda iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Santral Sinir Sistemi (SSS) Farmakolojisinin Temelleri Nöronların yapısı, işlevi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Nöromedyatörler, İlaçlar ve Sinaptik aşırım Hakkında genel bilgiler | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Sinyal Dönüştürülmesi ve Kimyasal Açıdan Sinir sistemi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Psikofarmakolojik İlaç Etkisinin Hedefleri olarak taşıyıcılar ve G protein kenetli reseptörler | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Psikofarmakolojik İlaç Etki Hedefleri olarak İyon kanalları ve enzimler | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Psikofarmakolojide Beyin Devrelerinden Semptomlar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Nörotransmisyon Sistemlerin Sinir sisteminde fizyolojik görevleri ve Santral Sinir sistemi hastalıkları ile ilişkisi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Nöroplastisite, nörogenezis, nörotrofik faktörler ve psikofarmakolojideki önemi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Psikiyatrik Genetik | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Anestezide kullanılan bazı İlaçlar-Genel Anestezi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Anestezide kullanılan bazı İlaçlar-Lokal Anestezi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Nöromüsküler Bloke Edici İlaçlar ve Botulinum Toksini | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Psikofarmakoloji Çalışmalarında kullanılan bazı deneysel hayvan modelleri ve testler | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Dersin Genel Değerlendirilmesi | Genel Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |