Genel Bilgi
Kod | BAG539 |
Ad | Bağımlılık ve Kültürlerarası Hemşirelik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Amacı / Hedefi
u dersin amacı öğrencinin çeşitli sosyolojik ve kültürel yapılara göre ortaya çıkan bağımlılıklarda nasıl müdahele edeceğini bilmesidir.
Dersin İçeriği
Bağımlılıkta sosyokültürel etkiler, toplumlara göre bağımlılık türleri, bakış açıları, önlemler ve tedavi yöntemleri, bağımlının yaşadığı toplumlara göre tedavi ve korunmaya yönelik öneriler geliştirme, örnek olay inceleme
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1.Buken NÖ. Tıp Etiği Terimleri Sözlüğü, Nisan 2009, Altın Örümcek. 2.Buken NO., Arapkirlioglu K. Bioethics Committees and Examining 3.Consent within The Patient-Physician Relationship in Turkey, Medicine and Law, 2010; 29(3): 403- 418. 4.Veatch RM. Bioetiğin Temelleri, Mega Basım 2010. 5. Beauchamp TL., Childress JF. Principles of Biomedical Ethics 2001. 6. Weinberg M. Medical Ethics 2001. 7. Arras JD, Stenbock B. Ethical Issues in Modern medicine, 1999. 8.The Ethics of Research Biobanking, Jan Helge Solbakk, Soren Holm. 9.İnsan Kökenli Biyolojik Maddelere İlişkin Hukuki İşlemler, Arif Barış Özbilen. Vedat Yayıncılık, Istanbul,2011. 10.Özgüç M, Yüzbaşıoğlu A. Biyobankalar ve etik. İKU Dergisi 2009; 22: 12-16. Çağdaş Tıp Etiği, Ayşegül Demirhan Erdemir, Öztan Öncel, Şahin Aksoy. 2003. İstanbul. Nobel Tıp Kitapevleri. Etik Konulardan Seçmeler. Gülşen Terakye. Ayşe Ferda Ocakçı. 2013. İstanbul Tıp Kitabevi. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Şule Ecevit Alpar. Nefise Bahçecik. Ükke Karabacak.2013. 3. baskı. İstanbul Medikal Yayıncılık. Hemşirelik Tarihi Deontoloji Etik. Ayla Ünsal. Akademi Basın Yayıncılık. 2021. İstanbul. Türk Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Araştırmaları Yıllığı. Arın Amal, Hanzade Doğan, Fatih Selami Mahmutoğlu. 2011-2012-2013. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul
Notlar
Kültürlerarası hemşirelik. Ed. Ümit Seviğ, Gülbu Tanrıverdi, İstanbul tıp Kitabevi, 2011.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci çeşitli sosyolojik ve kültürel yapıya göre ortaya çıkan bağımlılıklarda nasıl müdahale edeceğini bilir. |
ÖÇ02 | Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. |
ÖÇ03 | Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar. |
ÖÇ04 | Toplumsal yapıya göre oluşabilecek bağımlılık türlerini bilir. |
ÖÇ05 | Toplumsal yapıya göre oluşabilecek bağımlılık türleri için koruyucu önlemleri belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk, ergen ve yetişkinde bağımlılıkla ilişkili olabilecek psikopatolojileri tanımlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında yapılan bilimsel makaleleri inceler. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında bilimsel araştırma yöntemlerini uygular | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirerek katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanına yönelik uygulamalarda yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, aynı alandaki veya farklı alanlardaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılıkla mücadelede koruyucu, önleyici çalışmaları yapar. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili kazanılan bilgiyi, becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bağımlılıkta sosyokültürel etkiler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bağımlılığın bireydeki psikososyal etkileri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | toplumlara göre bağımlılık türleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | toplumlara göre bağımlılık nedenleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | toplumların bağımlılık türlerine bakış açıları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | toplumların bağımlılık türlerine yönelik önlemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | toplumlara göre bağımlılık tedavi yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyokültürel yapının bağımlılığa etkisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | bağımlının yaşadığı toplumlara göre tedavi ve korunmaya yönelik öneriler geliştirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | örnek olay inceleme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Örnek Olay |
12 | örnek olay çözümleme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Türkiyede bagımlılık | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Türkiyede bağımlılık ve çözüm yolları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Bağımlılıkta medyanın etkisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |