Genel Bilgi
Kod | ARK539 |
Ad | Genel Arkeoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ELİF GENÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, arkeolojinin temel kavramlarını tanıtmak ve öğrencinin arkeoloji alanındaki eksik bilgilerini tamamlamaktır.
Dersin İçeriği
Arkeoloji bilimine giriş, temel kavramlar, Arkeolojinin Türkiye'de gelişimi ve kronoloji konuları örneklerle anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
V. Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar
Notlar
Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, MÖ 1.000.000-550, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arkeolojik dönemleri tanır |
ÖÇ02 | Arkeolojik eserleri tanımlar |
ÖÇ03 | Eserlerin dönemlerini ayırt eder |
ÖÇ04 | Arkeoloji ile ilgili bilgiye ulaşır ve bu bilgiyi değerlendirerek kullanır. |
ÖÇ05 | Arkeolojik bilgilerini kullanarak Arkeometri alanında araştırma yapar. |
ÖÇ06 | Eski yerleşim yerlerini kronolojik ve bölgesel olarak inceler |
ÖÇ07 | Arkeolojik buluntuları sınıflandırır |
ÖÇ08 | Arkeoloji buluntuları tiplerine göre tasnif eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arkeolojinin tanım ve tarihçesi. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kazı ve yüzey araştırması için kullanılan terim ve kavramlar. | S.Saltuk, 1995 Arkeoloji Sözlüğü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Akeramik Neolitik dönem kültürleri, mimari ve sanat eserleri. | M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Seramikli Neolitik dönem kültürleri, mimari ve sanat eserleri. | M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Neolitik dönem kültürleri, ölü gömme geleneği. | M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kalkolitik Çağ kültürleri, mimari ve sanat eserleri | M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kalkolitik Çağ kültürleri, ölü gömme adetleri | M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Erken Tunç Çağı kültürleri, mimari ve sanat eserleri. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Erken Tunç Çağı kültürleri, ölü gömme adetleri. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Orta Tunç Çağı kültürleri. | T.Özgüç 2005 Kültepe-Kaniş Neşa; Anatolia's Prologue Kultepe Kanish Karum 2010 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Geç Tunç Çağı kültürleri, mimari ve anıtlar. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Hititler ve Hitit İmparatorluğu Bin Tanrılı Halk (2002) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Geç Tunç Çağı kültürleri, sanat eserleri. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Hititler ve Hitit İmparatorluğu Bin Tanrılı Halk (2002) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Demir Çağ kültürleri, mimari | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Friglerin Gizemli Uygarlığı (2007) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Demir Çağ kültürleri, sanat eserleri | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Friglerin Gizemli Uygarlığı (2007) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |