Genel Bilgi
Kod | ARK0016 |
Ad | Arkeolojik Buluntu ve Değerlendirme Yöntemleri II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ELİF GENÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile arkeometrik çalışmaların temel malzemelerini oluşturan arkeolojik buluntuların tanımlanması, dönemsel ve tipolojik gelişimlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Arkeolojik buluntular uygarlıkların sosyal, dinsel, kültürel ve günlük hayata dair birçok bilgiye ulaşılmasını sağlar. Bu derste taş, kil, metal ve kemik gibi çeşitli malzemelerden yapılmış buluntular örneğin çanak-çömlek, alet, silah, süs eşyası gibi tanıtılmakta, bunların kronolojik ve tipolojik gelişimleri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Özdoğan, M. 2019, Hammaddeden Ustalara, Tarihöncesi Arkeolojisinde Malzeme, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul
Notlar
Bulut, H, Arkeolojide Taşları Konuşturuyoruz, Ege Yayınları, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arkeolojik terminolojiyi tanımlar |
ÖÇ02 | Alet kullanımının gelişim sürecini açıklar |
ÖÇ03 | Arkeolojik buluntuları sınıflandırır |
ÖÇ04 | Alet yapımında kullanılan hammaddeleri tanır |
ÖÇ05 | Yontmataş aletlerin işleniş yöntemlerini tespit eder |
ÖÇ06 | Sürtme taş aletleri sınıflandırır |
ÖÇ07 | Kemik aletlerin işlevini yorumlar |
ÖÇ08 | Kilden üretilen aletlerin işlevini yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kavram ve Tanımlar | Özdoğan 2019, s. 20-29 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Alet Kullanımının Başlangıcı | Özdoğan 2019, s.37-44 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tanım ve Terimler | Özdoğan 2019, s.44-57 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yontmataş Aletler | Özdoğan 2019, s.61-163; Bulut 2021 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sürtme taş Aletler | Özdoğan 2019, s.167-198; Bulut 2021 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kemikten yapılan Aletler | Özdoğan 2019, s.199-221 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Boynuz ve Dişten Yapılan Aletler | Özdoğan 2019, s.199-221 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hammadde olarak Kil | Özdoğan 2019, s.223-229 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Dokumacılıkta kullanılan kil aletler | Özdoğan 2019, s.223-229 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Diğer kil aletler | Özdoğan 2019, s.223-229 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çanak-çömlek | Özdoğan 2019, s.233-237 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çanak-Çömlek Biçimlendirme Yöntemleri | Özdoğan 2019, s.241-248 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yüzey İşlenişi ve Yöntemleri | Özdoğan 2019, s.249-269 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |