Genel Bilgi
Kod | ARK006 |
Ad | Paleoiklim ve Sosyal Değişim |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı geçmişte değişen iklimi anlamaya yönelik teknikleri ve değişen iklimlerin tarih öncesi toplumları nasıl etkilediğiyle ilgili arkeolojik iddiaları tartışmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders paleoiklimatları ölçmek için kullanılan çeşitli vekilleri ve bu vekillerden elde edilen Pleistosen ve Holosen paleoiklimlerin ve paleo-ortamların anlaşılmasını tartışır. Ders, son 20 bin yıl boyunca, Yakın Doğu ortamındaki çevresel değişimler ve önemli sosyal değişimler arasındaki olası ilişkileri tartışır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Keith D. Alverson, Thomas F. Pedersen, Raymond S. Bradley (ed.), 2003, Paleoclimate, Global Change and the Future
Notlar
Dersler sırasında tavsiye olunacak kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Global iklim tarihi kanıtlarını anlar. |
ÖÇ02 | Bölgesel iklim tarihi kanıtlarını anlar. |
ÖÇ03 | Vekil verilerden çevresel tarih modellemelerini anlar |
ÖÇ04 | Prehistoryada kültürel ekoloji analizlerini anlar |
ÖÇ05 | Yerel çevresel durumlara prehistorik sosyo-ekonomik adaptasyon modellerini anlar. |
ÖÇ06 | karmaşık toplulukları çevresel baskının nasıl etkilediğini anlar |
ÖÇ07 | Sosyal değişikliklerde çevresel açıklamaların sınırlarını anlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Pleistosen ve Holosende paleoiklimsel değisime genel bakışı | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Jeomorfoloji ve iklimsel modelleşme | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Denizel sediman karotları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Buz karotları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Speleotemler | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Islak alanlar ve polen | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Diğer iklim vekilleri | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Tavsiye edilmiş kaynaklar ve tutulmuş notlar kullanılmalı. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Geç Pleistosen ve Holosen iklim değişimleri | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Yakın Doğuda bölgesel iklim durumları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Pleistosen sonunda Natufiyen adaptasyonları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Tarım başlangıcı, Holosen başlangıcı | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | 8.2k olayı ve tarımın yayılımı | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | 4.2k olayı ve devlet çöküşü | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | 3.2k olayı ve Deniz Halkları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem ödevi ve sunum. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem ödevi ve sunum. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |