Genel Bilgi
Kod | ARK005 |
Ad | Tarihlendirme Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA TOPAKSU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı bu alanda çalışan yüksek lisans öğrencilerine tarihlendirmeyi ve yöntemlerini kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Jeolojik, Arkeolojik ve Antropolojik örneklerin tarihlendirilmesinde kullanılan fiziksel teknikleri tanıtmak, Karbon-14 Yöntemi, Dendrokronoloji Yöntemi, Potasyum Argon(K-Ar) tekniği, Termolüminesans, Optiksel Uyarımlı Lüminesans, Elektron Spin Rezonans, Fizyon izleri ile tarihlendirme bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Genç Kayaçların ve İnsan Yapımı materyallerin Yaş Tayini, Günther A. Wagner
Notlar
İlgili Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Jeolojik, arkeolojik ve antropolojik tarihlendirme yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ02 | Karbon-14, dendrokronoloji tarihlendirme yöntemlerin kavrar. |
ÖÇ03 | Termolüminesans tarihlendirme yöntemini kavrar. |
ÖÇ04 | Optiksel Uyarımlı Lüminesans tarihlendirme yöntemini kavrar. |
ÖÇ05 | Fizyon izleri ile tarihlendirme yöntemini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Jeolojik tarihlendirme yöntemlerinde kullanılan fiziksel teknikler. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Antropolojik tarihlendirme yöntemlerinde kullanılan fiziksel teknikler. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Arkeolojik tarihlendirme yöntemlerinde kullanılan fiziksel teknikler. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Karbon-14 tarihlendirme yöntemi. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Karbon-14 tarihlendirme yöntemi uygulaması. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Dendrokronolojik tarihlendirme yöntemi. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Potasyum Argon(K-Ar) tarihlendirme yöntemi. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Termolüminesans tarihlendirme yöntemi. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Çömlek tarihlendirmede termolüminesans teknikleri. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Termolüminesans tarihlendirme yöntemindeki genel problemler. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Termolüminesans tarihlendirmede doz hızı değerlendirmesi. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Optiksel uyarımlı lüminesans tarihlendirme yöntemi. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Optiksel uyarımlı lüminesans tarihlendirme yöntemindeki genel problemler. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Özel tarihlendirme teknikleri. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |