Genel Bilgi
Kod | BYEAA3 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NAZIM AKSAKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
1) Bilimsel araştırmaların kapsamını, temellerini öğrenme 2)Bilimsel bilgiye erişim ve veri toplama yöntemlerini öğrenme 3) Bilimsel metinleri okuma, anlama ve veri analizi yapabilme 4) Araştırma raporu hazırlamayı öğrenme 5) Bilimsel etik konularında bilgi sahibi olma ve etik dışı davranışları önleme
Dersin İçeriği
Araştırmada Etik Sorunları, Etik Dışı Davranışlar ve Önlenmesi, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Bilimsel Araştırma Planlanma: Araştırma Problemleri, Hipotezler ve Amaçlar, Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veritabanları, Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri , Veri Analiz Yöntemleri ve Sunumu, Geçerlilik Ve Güvenirlik Kavramları, Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama, Araştırma Raporu Hazırlama, Raporlama Metotları, Makale Yazımında Temel Kurallar Ve Örnekler, Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1- Şener Büyüköztürk , Özcan Aygün, Ebru Kılıç Çakmak, Şirin Karadeniz, “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289, 2014, 2- Cumhur Ertekin, Nihat Berker, Aslıhan Tolun, Dinçer Ülkü, “Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar”, TÜBA yayınları, ISBN: 9758593129, TÜBİTAK MATBAASI, 2002,
Notlar
3- Adnan Erkuş, Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci, Seçkin Kitabevi, ISBN: 9789750241215, 2009
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmaların kapsamını ve temellerini öğrenir |
ÖÇ02 | Bilimsel bilgiye erişim ve veri toplama yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Araştırma raporu hazırlamayı öğrenir. |
ÖÇ04 | Bilimsel etik konularında bilgi sahibi olur ve etik dışı davranışları önleyebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Giriş | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Etik Ve Bilimsel Araştırmada Temel Etik İlkeler | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Araştırmada Etik Sorunlar/Etik Dışı Davranışlar ve Önlenmesi | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Devam) | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bilimsel Araştırmada Planlanma: Araştırma Problemleri, Hipotezler ve Amaçlar | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veritabanları | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Veri Analiz Yöntemleri ve Sunumu | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Geçerlilik Ve Güvenirlik Kavramları | Validity and Reliability Concepts | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama Metotları | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Makale Yazımında Temel Kurallar Ve Örnekler | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |