Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| BAHÇE BİTKİLERİ (DR) | |
| Kod | BB614 |
| Ad | Bitkilerde Genlerin ve Gen İfadesinin Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemler |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YILDIZ KAÇAR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkilerde genler ve gen ifadesinin tespiti ile ilgili tekniklerin öğretilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Nükleik asitler, Protein sentezi ve Proteinler, bitkilerde transkripsiyon ve protein sentezi, Gen-protein (enzim), gen-RNA dönüşümleri, Promotörler ve PCR ile promotorların belirlenmesi RT PCR analizleri ile mRNA varlığı, microarray, QRT-PCR analizi ve değerlendirilmesi, biyoinformatik.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders içeriği kapsamında hazırlanan notlar ve sunular.
Notlar
Moleküler Biyoloji Ed. Mehmet KARATAŞ Regulation of Gene Expression Editors: Gary H. Perdew, John P. Heuvel, Jeffrey M. Peters
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Nükleik asitler ve yapısı, protein sentezi konularını bilir. |
| ÖÇ02 | Bitkilerde gen ekspresyon tekniklerini anlayacak nitelikte transkripsiyon ve translasyon aşamalarını açıklayabilir ve yorumlayabilir. |
| ÖÇ03 | Gen-Protein ilişkilerini açıklayabilir. |
| ÖÇ04 | PCR teknolojisi ve RT PCR ile gen ifadelerinin tespiti konularını bilir, Farklı Gen ekspresyon tekniklerini karşılaştırabilir. |
| ÖÇ05 | Moleküler Bitki Genetiği alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebili, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir; özgün bir konuyu araştırabilir, kavrar tasarlar ve uygulayabilir | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir | 1 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır | 2 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur | 2 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlayabilme veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir | 2 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir, problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır | 1 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünebilme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası platformlarda, yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanıyla ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşler ortaya koyar, bu görüşleri savunabilir; sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştiril bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir; alanında yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | 2 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özel konularda uzmanlaşır | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma, bunu sürdürebilme, karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Nükleik Asitler ve Yapısı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Protein Sentezi ve Proteinler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Bitkilerde transkripsiyon mekanizması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Bitkilerde translasyon mekanizması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Gen-Protein-(Enzim)-RNA dönüşümleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Bitkilerde promotorlar | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Bitkilerde promotorların PCR ve DNA dizileme teknikleri ile belirlenmesi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Sınavın hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Promotorların belirlenebileceği gen bankaları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Microarray chiplerinin oluşturulması ve gen ifadesinin belirlenmesinde microarray analizleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | RT PCR analizleri ile mRNA varlığının tespiti | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | qRT-PCR analizleri ile gen ifadesinin miktarının belirlenmesi ve sonuçların değerlendirilmesi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | DNA sekanslama Teknolojisi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | RNA sekanslama Teknolojisi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Bioinformatik | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınavın hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | SInavın hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||