Genel Bilgi
Kod | BB534 |
Ad | Bahçe Bitkilerinde Döllenme Biyolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Ali SARIDAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkilerde generatif üremenin temel esasları, tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşumu ile bunları etkileyen iç ve dış faktörlerin öğretilmesi
Dersin İçeriği
Bitkilerde generatif üremenin temel esasları, çiçek organlarının yapı ve fonksiyonları, eşeysel farklılıklar, tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşum mekanizmaları, partenokarpi, apomiksis, kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar, meyve tutumunu etkileyen faktörler, bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken hususlar
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
Geçmiş yıllarda yapılan çalışmalardan hazırlanmış ders notu kullanılacaktır
Notlar
Konuyla İlgili Güncel Makaleler kullanılacaktır
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Generatif üremenin temel esaslarını kavrar |
ÖÇ02 | Bahçe Bitkilerinin çiçek yapıları ve cinsiyet dağılımı hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşum mekanizmasını açıklayabilir |
ÖÇ04 | Meyve tutumunu etkileyen iç ve dış faktörleri açıklayabilir |
ÖÇ05 | Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilecek hususları kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vegetatif ve generatif üreme, çiçeğin morfolojik yapısı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Çiçek organlarının anatomik yapısı, çiçeklerde ve bitkilerde cinsiyet dağılımı (erselik çiçekler, eksik organlı çiçekler; monoklin, diklin, monoik, dioik kavramları) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Çiçeklerde tozlanma (Kendine tozlanma, yabancı tozlanma, kendileme, melezleme), Tozlanma başarısı ve çim borusu büyümesini etkileyen faktörler. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
4 | Döllenme, embriyo, endosperm ve tohum oluşumu, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tohum ve meyve oluşum mekanizması, gerçek ve yalancı meyve kavramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bitkilerde kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Partenokarpi, stenospermokarpi, apomiksis, ksenie ve metaksenie kavramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konuları çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Bitkilerde çiçek ve meyve dökümleri(Döküm tipleri, nedenleri, zamanları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Meyve tutumunu etkileyen faktörler, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken noktalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ilıman İklim meyve türlerinin özel döllenme biyolojileri 1 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ilıman İklim meyve türlerinin özel döllenme biyolojileri 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Subtropik İklim meyve türlerinin özel döllenme biyolojileri. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sebze türlerinin özel döllenme biyolojileri. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonuna kadar işlenmiş konuları çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonuna kadar işlenmiş konuları çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |