Genel Bilgi
Kod | BB008 |
Ad | Bahçe Ürünlerinde Kalite ve Standardizasyon |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMÜR DÜNDAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bahçe ürünlerinde hasat öncesi ve sonrası dönemde dikkate alınan kalite kriterleri ve yurtiçi ve yurtdışı ürün pazarlanmasında karşılaşılan standartlar (GLOBALGAP, HACCP) incelenecektir.
Dersin İçeriği
Bahçe ürünlerinde hasat öncesi ve sonrası dönemde dikkate alınan kalite kriterleri, bahçe ürünlerinin özellikle derim sonrası kalitesi üzerine kalıtımın ve ıslahın etkileri, kültürel tekniklerin modifikasyonu ile kalitenin iyileştirilmesi, olgunlaşmanın kontrolü ve derimde kullanılan alet ve ekipmanların kaliteye etkileri irdelenmektedir. Ayrıca bu ders kapsamında ülkemizde kullanılan standartlar ve son yıllarda Türkiye'den yaş taze meyve satın alan Avrupa ekonomi topluluğuna ait ülkeler tarafından geliştirilen iyi tarım uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notu
Notlar
makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bahçe ürünlerinde hasat öncesi ve sonrası dönemde önemli olan kriterleri öğrenir. |
ÖÇ02 | Bahçe ürünlerinin derimden sonraki kalitelerine etki eden faktörleri öğrenir. |
ÖÇ03 | İyi tarım uygulamalarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Bahçe ürünlerinde kaliteyi etkileyen faktörleri bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Standardizasyon nedir, önemi ve kapsamı, konuya ilişkin özel kavramların açıklanması , kalite sınıflarının ve sınırlarının belirlenmesi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Geçerli boylar ve bunların sınırlarının belirtilmesi, kalite ve boy toleransları ve değerlerinin belirtilmesi, ambalaj kabı, ambalaj şekli ve görünüşün belirtilmesi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Resmi ve özel marka ve işaretlerin belirtilmesi, yurtiçinde karşılaşılan kalite problemleri | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Kalite nedir, kalite seviyeleri, tüketicilerin ve çevrecilerin kaliteye bakış açısı | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Bir ürünün kalite spektrumu, ürünün kabul edilebilirliği | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Bahçe ürünlerinde önemli kalite kriterleri, duyusal özellikler, gizli özelikler, nicelik özelliği | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Bahçe ürünlerinde kalite kriterlerinin tespiti (görünüm renk ve parlaklık, şekil ve büyüklük, kusurlar, sertlik, toplam suda çözünür kuru madde içeriği, titre edilebilir asitlik, besinsel kalite faktörleri, organoleptik özellikler (yeme kalitesiyle ilgili faktörler)) | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Bahçe ürünlerinde kaliteyi etkileyen faktörler, hasat öncesi dönemde kaliteyi etkileyen faktörler, ekolojik faktörler, bahçe kuruluşu ve bakım işleri | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Hasat döneminde kaliteyi etkileyen faktörler, olgunluk, hasat zamanı ve yöntemi | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Hasat sonrası dönemde kaliteyi etkileyen faktörler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kaliteye ilişkin bazı kavramlar | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | HACCP | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | GLOBALGAP | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | paketleme evi işlemleri, işleme, depolama, taşıma, pazarlama | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |