Genel Bilgi
Kod | CENG0032 |
Ad | Text Retrieval Database Design |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı büyük miktardaki metin verilerinden bilgi çıkarımı kavramlarını ve yöntemlerini incelemek ve metin madenciliği yöntemlerinin iş zekası, dijital beşeri bilimler ve sosyal davranış analizine uygulamasını ele almaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; temel doğal dil işleme tekniklerini, metin temsil yöntemlerini, metin sınıflama ve kümeleme, metin özetleme, duygu analizi, sosyal ağ ve sosyal medya analizi, olasılıksal konu modelleme ve metin görselleştirme yöntemlerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Temel doğal dil işleme yöntemlerini uygulayabilecek düzeyde programlama bilgisi gerekmektedir.
Kaynaklar
Berry, M.W., and Kogan, J., Text Mining: Applications and Theory, Wiley, 2010.
Notlar
Konu ile ilgili güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğal dil işleme yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Metin verilerinden bilgi çıkarımının temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Metin verilerinden bilgi çıkarımı yöntemlerini inceler. |
ÖÇ04 | Metin madenciliği yöntemlerini iş zekası, dijital beşeri bilimler ve sosyal davranış analizi gibi farklı alanlarda uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğal dil işleme teknikleri | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Otomatik anahtar kelime çıkarımı | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Durak kelime çıkarımı yöntemleri | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Metin temsil yöntemleri | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Metin sınıflama yöntemleri | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Metin sınıflama için matris faktorizasyon yöntemi | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Metin kümeleme yöntemleri | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | İlgili makalelerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Metin özetleme yöntemleri | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Duygu analizi | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Sosyal ağ ve sosyal medya analizi | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Olasılıksal konu modelleme | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Metin görselleştirme yöntemleri | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Çok-dilli dokümanların kümelenmesi | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
15 | Proje sunumları | Seçilen algoritmaların uygulanması, proje sunumunun hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Proje raporunun yazılması | Proje raporunun yazılması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje raporunun yazılması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |