Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (DR) (İNGİLİZCE) | |
| Kod | CENG007 |
| Ad | Advanced Swarm Intelligence |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | İngilizce |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA ORAL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Endüstriyel, sosyal ve biyolojik sistemlerin modellenmesinde akıllı ajanlar hakkında bilgi sahibi olmak. Akıllı ajanların sürülerine dayanan simülasyon modellerini geliştirme becerisi kazanmak.
Dersin İçeriği
bireysel ajanların modellenmesi; Pasif parçacık ajanları sosyal ajanlar; Flok davranışı; Flok davranışı uygulamaları; Parçacık sürüsü optimizasyonu (PSO); yol planlama uygulamaları. Yol planlama için PSO. Karınca kolonisi optimizasyonu (ACO) Arılar Koloni algoritması; Evrimsel Ajanlar (EA) ;Seçilen konular: çok amaçlı optimizasyon
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Russell, Stuart J. ; Norvig, Peter, 2003 , Artificial Intelligence: A Modern Approach (2nd ed. )
Notlar
Nilsson, Nils,1998 , Artificial Intelligence: A New Synthesis, Morgan Kaufmann Publishers, ISBN 978-1-55860-467-4
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Endüstriyel, sosyal ve biyolojik sistemlerin modellenmesinde akıllı ajanlar hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ02 | Karmaşık yüzeyli genel akıllı ajanların modellemesi hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ03 | Karmaşık yüzeyli sosyal ajanların modellenmesini bilme. |
| ÖÇ04 | Karmaşık yüzeyli zeki ajanların öğrenilmesi hakkında bilgi sahibi olur |
| ÖÇ05 | Karmaşık yüzeyli optimizasyon problemlerini çözmek için akıllı ajanları kullanma becerisine sahip olur |
| ÖÇ06 | Akıllı ajan kümelerini temel alan simülasyon modelleri geliştirme becerisine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 3 |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | 2 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 3 |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 5 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 3 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 4 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Derse giriş: Konuların temel kapsamı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | ajan sistemi modellemesi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
| 3 | sosyal ajanlar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Parçacık sürüsü optimizasyonu (PSO) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Karınca kolonisi optimizasyonu (ACO) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Arı Koloni Optimizasyonu | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Gri Kurt Algoritması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık ve proje geliştirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
| 9 | Seçilmiş konular: Sürü Zekasında Yeni Eğilimler | Ders materyallerini araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 10 | Seçilmiş konular: Evrime Dayalı Algoritmalar | Ders materyallerini araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 11 | Seçilmiş konular: Doğaya Dayalı Algoritmalar | Ders materyallerini araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
| 12 | Seçilen konular: Şekil yer tahsisi | Ders materyallerini araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 13 | Seçilen konular: çoklu robot görev dağılımı. | Ders materyallerini araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
| 14 | Seçilmiş konular: çok robotlu yol planlama | Ders materyallerini araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 15 | Seçilen konular: Site Düzeni optimizasyonu | Ders materyallerini araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje tasarımı ve sunum sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi, Sözlü Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje tasarımı ve sunum sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||