Genel Bilgi
Kod | CENG537 |
Ad | Image and Vision Computing |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA ORAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders dijital görüntülerin bilgisayar tarafından araştırılmasını, oluşturulmasını ve yönetilmesini kapsar. Ders, görüntü matematiğini ve görüntü matematiğini tanıtan teorik materyallerden oluşmaktadır. Konular, iki boyutlu verilerin gösterimini, zaman ve frekans alanı gösterimlerini, filtreleme ve geliştirme, Fourier dönüşümü, evrişim, enterpolasyon, renkli görüntüleri içerir. Öğrenci, Görüntü Geliştirme, Görüntü Restorasyonu, Dalgacık ve Çok Çözünürlük İşleme, Görüntü Sıkıştırma, Morfolojik Görüntü İşleme, Görüntü Bölümlendirme, Temsil ve Açıklama ve Nesne Tanıma konularına aşina olacaktır.
Dersin İçeriği
Genel bakış, Bilgisayar görüntüleme sistemleri, Sayısal Görüntü Temelleri, Görüntü geliştirme, gri ton modları, histogram modu, Ayrık dönüşümler, Fourier; ayrık kosinüs, Walsh-Hadamard, Haar; filtreleme; Görüntü geliştirme, keskinleştirme, pürüzsüzleştirme; Görüntü restorasyonu: gürültü giderme: ortalama, uyarlamalı filtreler, bozulma modeli, ters filtre; Morfolojik Görüntü İşleme, Görüntü Sıkıştırma: Kayıplı ve Kayıpsız Yöntemler; Görüntü Segmentasyonu; Nesne Tanıma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. GONZALEZ R.C., WOODS R.E., and ADDINS S.L., Digital Image Processing Using Matlab, Pearson Education Inc., New Jersey, 2004.
Notlar
1. LOW A., Introductory Computer Vision and Image Processing, McGrow-Hill, 1991, ENGLAND. 2. AWCOCK G.J. and THOMAS R., Applied Image Processing, McGrow-Hill, Inc., 1996. 4. JAHNE B., Digital Image Processing, Springer-Verlag, 2005, Netherlands.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İki boyutlu sinyalin, yani görüntülerin doğasını açıklayabilir |
ÖÇ02 | Dijital görüntü işleme problemleri için çözümler sunup uygulayabilir. |
ÖÇ03 | DIP yazılım geliştirme araçlarını karşılaştırabilir |
ÖÇ04 | DIP uygulamalarının hem profesyonel meslektaşlarla hem de uzman müşterilerle problem çözme konusundaki güçlü yönlerini ve sınırlarını tartışabilir. |
ÖÇ05 | Bir proje grubu içinde etkili iletişim kurabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel bakış, Bilgisayar görüntüleme sistemleri | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sayısal Görüntü Temelleri. | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Görüntü geliştirme, gri tonlama modları, histogram mod | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Ayrık dönüşümler, Fourier | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | ayrık kosinüs, Walsh-Hadamard, Haar, | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | süzme | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Görüntü geliştirme, keskinleştirme, yumuşatma | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Görüntü restorasyonu: gürültü giderme: ortalama, uyarlamalı filtreler, bozulma modeli, ters filtre | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Morfolojik Görüntü İşleme | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | görüntü sıkıştırma: kayıpsız yöntemler | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | görüntü sıkıştırma: kayıplı yöntemler | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Resim parçalama. | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Nesne tanıma. | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Dönem projesinin sınıfa sunulması | Ders materyalinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje tasarımı ve sunum sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje tasarımı ve sunum sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |