Genel Bilgi
Kod | CENG535 |
Ad | Internet Architecture and Protocols |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET FATİH AKAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, gelişmiş bilgisayar ağlarının temel kavramlarını ve ilkelerini tanıtır. Bir ağın farklı bileşenlerini ve bu bileşenlerin nasıl bir araya geldiğini sunar. Bu ders internet ağ mimarisini ve çeşitli gelişmiş protokolleri ve teknolojileri tartışır. Ders, ham donanımı zengin işlevsel bir iletişim sistemine dönüştüren ağ yazılımının tasarımını ve uygulamasını vurgular. Gerçek ağlar, kavramları güçlendirmek ve çeşitli protokolleri göstermek için örnek olarak kullanılır.
Dersin İçeriği
Ağ katmanlı mimariyi ve protokol yığınını anlayarak ve uçtan uca teknoloji aracılığıyla internetin nasıl kullanılacağına ilişkin uygulamalı programlama yaparak ISP ağlarının analizine ve tasarımına giriş.
Dersin Ön Koşulu
Temel bilgisayar internet mimarisi bilgisi
Kaynaklar
Kurose, J. F. & Ross, K. W. (2017), Computer networking: a top-down approach. Seventh Edition. Pearson.
Notlar
Computer Networking: A Top Down Approach 6th edition Jim Kurose, Keith Ross Addison-Wesley March 2012
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağ kurmak için gereken minimum cihaz ve yazılım ihtiyacını belirleyebilir. |
ÖÇ02 | Kurulmuş bir ağda ortaya çıkabilecek problemlerin kaynağını tespit etme becerisine sahip olur. |
ÖÇ03 | Çeşitli protokol bilgilerini öğrenmek |
ÖÇ04 | İnternetin yapısını ve çalışma prensibini açıklar. |
ÖÇ05 | Katmanlı mimariyi, ağlar arası aygıtları ve internet protokol yığınını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kurs bilgilerine genel bakış, İnternet Mimarisine Giriş; Uluslararası standartlar. Açık sistemler ara bağlantısı (OSI) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
2 | Ağ protokolleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
3 | TCP/IP modeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
4 | LAN Protokolleri, LAN Tasarımı ve Uygulaması, Ethernet Anahtarlama, Kablosuz Ağlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
5 | İnternet Protokolü (IP) Tasarımı, İnternet Adresleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
6 | VLAN principles | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
7 | Internetworking and Routing Transport Layer Protocol Design | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | TCP ve UDP | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
10 | PPPoE'ye genel bakış, çalışma prensipleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
11 | BGP protokolü, çalışma prensipleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
12 | Ağ Adresi Çevirisi (NAT) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
13 | DNS ve URL'ler, WWW – HTTP ve HTTPS | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
14 | Dosya aktarımı – FTP, SFTP, Uzaktan oturum açma – telnet, ssh (Stelnet) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
15 | DSL, FTTX ve MPLS teknolojisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |