Genel Bilgi
Kod | BYEBK4 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, bilimsel etik kavramını, bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeleri, Etiğe aykırı eylemler ve nedenlerini, bilimsel bilginin özelliklerini, Bilimsel araştırmaların önemini, gerekliliğini, aşamalarını, veri analizi ve araştırma hipotezi test yöntemlerini, bazı yayın türlerini, etik dışı davranışlarla mücadele ve önleyici yaptırım konularını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, Etik kavramı, bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeler, Etiğe aykırı eylemler ve nedenleri, Bilimin ve bilginin tanımı, bilimsel bilginin özellikleri, Bilimsel bilgiye ulaşmada araştırmanın gerekliliği ve önemi, Bilimsel araştırmalarda aşamalar, Bazı deneme desenlerinin tanıtımı, veri analiz yöntemleri, Araştırma hipotezinin testi, bulgular ile sonuç ve önerilerin hazırlanması, Yayınlanması, Etik dışı davranışlarla mücadele, etik ihlallerine karşı önleyici yaptırım konuları verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersi almak için 4 yıllık bir fakülteden mezun olmak ve yüksek lisans programına kabul edilmiş olmak
Kaynaklar
Daşdemir, İ., 2016. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Tic. Ltd. Şti. 210 s.
Notlar
Resnik, D.B., 2004. Bilim Etiği. Ayrıntı yayınları, 288 s., İstanbul. Badiou, A., 2004. Etik. Metis yayınları, 180 s., İstanbul. Bayet, A., 2000. Bilim Ahlakı. Türkiye İş Bankası Yayınları, 101 s., İstanbul. Medawar, P.B., 1994. Genç Bilimadamına Öğütler. TÜBİTAK yayınları, 127 s., Ankara. Uçak, N.Ö., ve Birinci, H.G., 2008. Bilimsel Etik ve İntihal. Türk Kütüphaneciliği, 22 (2): 187-204 s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırmalarda etik kuralları öğrenir. |
ÖÇ03 | Bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilecek bilgi ve donanıma sahip olur. |
ÖÇ04 | Bilimsel yayın türlerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilme, pratikte karşılaşılan sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Genelde bitki koruma, özelde uzmanlık alanındaki bilgileri geliştirebilir, derinleştirebilir, bilime yenilik getirecek ve özgün sonuçlara ulaşacak çalışmalar yapma ve yaptırma yetisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Özgün buluş, görüş, yaklaşım ve önerilerini uzmanlardan oluşan topluluklar önünde savunabilir, etkili iletişim kurarak tartışabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma ile ilgili konuları diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir, yeni ve karmaşık fikir, olay ve olguların değerlendirmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemelerin; bilgi toplumu oluşturma, bilimsel yöntemlerle sorun çözme ve karar aşamalarında etkin görevler üstlenebilir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma alanında edindiği bilgi ve deneyimlerini, üretim alanında karşılaştığı problemlerin çözümünde kullanır, kamu ve özel kuruluşlarda görev alır veya danışmanlık hizmeti verir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Elde ettiği araştırma ve proje sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilme ve bunları uluslararası toplantılarda ve dergilerde sunabilme ve yayınlayabilme becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Okuma yapmak ve yazmak | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
2 | Bilimsel sunum hazırlamak | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Bilimsel araştırma teknikleri ve yayın ilkeleri | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bilim ve Etik, Baltimore Olayı, Klonlama ve Soğuk füzyon tartışması | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Bilim ve Etik, Etik, Hukuk, Politika, Din (Etik teorisi ve uygulamaları) Ahlak teorisi, Ahlaki seçimler ve rölativizm | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Bir meslek olarak bilim: Hobiden mesleğe ve bilimin hedefleri, Çağdaş araştırma ortamı, danışmanlık sistemi ve bilimsel yöntem | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Bilimde etik tavrın standartları: Dürüstlük, Dikkat ve Açıklık; Özgürlük ve Onur payı | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Bilimde etik tavrın standartları: Eğitimde toplumsal sorumluluk, yasal olma durumu ve fırsatlar ile karşılıklı saygı, verimlilik, deneklere saygı ve diğerleri | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Araştırmada nesnellik: Araştırmada dürüstlük, Bilimde suiistimal, Hata ve kendini kandırma, Araştırmada taraflılık ve çıkar çatışması ile Araştırmada açıklık ve bilgi yönetimi | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Bilimsel yayınlar ile ilgili Konular: Yayınlarda nesnellik ve diğer konular ile Yayında onur payı verme, fikri mülkiyet ve bilim, medya, halk | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Laboratuvarda ortaya çıkan durum: Hoca-Öğrenci ilişkileri ve etiği, Taciz ile Bilimdeki suiistimalleri bildirme ve intihal olgusu | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Laboratuvarda ortaya çıkan durum: Araştırmaya karşı hocalık ve eğitici etiği; Ücretle çalıştırmaya ve iş vermeye ilişkin konular | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Laboratuvarda ortaya çıkan durum: Kaynakları koruma ve paylaşım, bilim insanının toplumsal sorumluluğu ile Denekler, özellikle insan denekler üzerinde yapılan çalışmalar | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Bilirkişilik ve Bilim Etiği, Bilimde Etik Dışı Davranışların Nedenleri | Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynaklardan bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynaklardan bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |