Genel Bilgi
Kod | BK0065 |
Ad | Entomolojide Toksikoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENGİZ KAZAK |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersi amacı entomoloji bağlamında toksikoloji ile ilgili temel kavramlar ile akut ve kronik toksisite hakkında bilgi sahibi olmalarını, toksisiteyi etkileyen faktörlerin neler olduğunu kavrayabilmelerini, toksisite testleri hakkında bilgi sahibi olmalarını ve pestisitlerin toksisite değerlerini yorumlayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Ekonomik öneme sahip böcek ve akarların kimyasal savaşında kullanılan insektisit ve akarisitler esas alınmak üzere bunların sınıflandırmaları ve genel özellikleri, hedef türde etki şekilleri ve mekanizmaları, insektisit ve akarisitlerin böcek vücuduna giriş yolları, böcek ve akarlara karşı kullanılan insektisit ve akarisitlere karşı direnç oluşumu, nedenleri ve fizyolojisi ce bunların faydalı faunaya ve çevreye olumsuz etkileri
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Krieger, R. I. 2001. Handbook of pesticide toxicology, volume 1,2 Academic Press San Diego Yu, S.J. 2008. The Toxicology and Biochemistry of Insecticides. CRC Press Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları
Notlar
Marrs, T. C. 2004. Pesticide toxicology and international regulation. John Wiley and Sons, Ltd. Chichester Landis, W. G. 1999. Introduction to environmental toxicology: impacts of chemicals upon ec. Lewis Publishers Boca Raton, Florida
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Entomolojide toksikolojiye ilişkin temel kavramları bilir |
ÖÇ02 | İnsektisit ve akarisitlerin böcek ve akarlara etki mekanizmalarını bilir |
ÖÇ03 | İnsektisit ve akarisitlerin böcek ve akarlara karşı direnç ve direnç mekanizmasını bilir |
ÖÇ04 | İnsektisit ve akarisitler direncini belirlemede kullanılan laboratuvar yöntemlerini ve hedef organizmaya nasıl uygulacağını bilir |
ÖÇ05 | Akar ve böceklerde akarisit ve insektisitlere karşı direnç yönetimi konusunu bilir |
ÖÇ06 | İnseksitist ve akarisitlerde toksisiteyi etkileyen faktörleri bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilme, pratikte karşılaşılan sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Genelde bitki koruma, özelde uzmanlık alanındaki bilgileri geliştirebilir, derinleştirebilir, bilime yenilik getirecek ve özgün sonuçlara ulaşacak çalışmalar yapma ve yaptırma yetisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Özgün buluş, görüş, yaklaşım ve önerilerini uzmanlardan oluşan topluluklar önünde savunabilir, etkili iletişim kurarak tartışabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma ile ilgili konuları diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir, yeni ve karmaşık fikir, olay ve olguların değerlendirmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemelerin; bilgi toplumu oluşturma, bilimsel yöntemlerle sorun çözme ve karar aşamalarında etkin görevler üstlenebilir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma alanında edindiği bilgi ve deneyimlerini, üretim alanında karşılaştığı problemlerin çözümünde kullanır, kamu ve özel kuruluşlarda görev alır veya danışmanlık hizmeti verir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Elde ettiği araştırma ve proje sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilme ve bunları uluslararası toplantılarda ve dergilerde sunabilme ve yayınlayabilme becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bir bilim olarak Toksikoloji ve tarihçesi | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Toksik maddenin tanımı. Tarımda kullanılan toksik maddeler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | İnsektisit ve akarisitlerin sınıflandırılması | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | İnsektisit ve akarisitlerin formulasyonları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
5 | Toksisite tipleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toksisiteyi etkileyen faktörler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Doz, toksisite ilişkisi, fitotoksisite | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İnsektisit ve akarisitlerin etki mekanizmaları ile böcek ve akarlara giriş yolları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Direncin tanımı, genel olarak böcek ve akarlarda görülen direnç tipleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Böcek ve akarların insektisit ve akarisitlere karşı direnç mekanizmaları 1 | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Böcek ve akarlarin insektisit ve akarisitlere karşı direnç mekanizmaları 2 | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Böcek ve akarlarda direnci belirlemek için kullanılan toksikolojik testler 1 | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
14 | Böceklerde ve akarlarda direnci belirlemek için kullanılan toksikolojik testler 2 | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
15 | İnsektisit ve akarisitlerin insan sağlığına, çevreye ve doğal yaşama etkileri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |